من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii
فرهاد قنبری:
فرهاد قنبری:
اولین واکنش مردم پس از دیدن رفتار غیر اجتماعی یا رانندگی خلاف قائده یک شهروند این است که : یارو تازه گوسفنداشو فروخته اومده شهر....
این نوع گفتمان و نشاندن خود در جایگاه «من برتر و شهری و متمدن» و دیگری روستایی و دامپرور ریشه در خشونت گفتمانی پنهانی دارد که هر «غیر خودی» را به عنوان و امل و غیر اجتماعی معرفی می کند.
به ندرت چوپان یا دامداری گوسفندان خود را فروخته و راهی شهرهای بزرگ یا اینستاگرام و فضاهای مجازی می شود تا با ویراژ دادن در خیابان یا به نمایش گذاشتن تفریحات و بدن خود کسب هویت کند. فرد دامپرو روستایی اغلب به آن محیط و سبک زندگی عادت کرده و راضی به ترک شرایط خود نیست.
افرادی که به این صورت در رانندگی یا به نمایش گذاشتن سبک زندگی در فضای مجازی وقت می گذرانند همان افراد به ظاهر مدرن و متمدنی هستند که در قبال هر رفتار خود به جای اندیشه و پاسخگویی و اصلاح سعی در تبرئه خود و متهم کردن دیگری می کنند و ابتذال و بی مسئولیتی خود را پشت عنوان شهری بودن پنهان می کنند.
این نگاه هر شیوه زیست دیگری جز شیوه زیست خود را مورد تمسخر قرار داده و با واژه هایی توهین آمیز خطاب قرار می دهد.
جشن «خز و خیل ها» که بارها در تهران توسط عده ای به اجرا درآمده از همین دست نگاههاست. افرادی که فکر می کنند با پوشیدن لباس های محلی برخی از اقوام یا روستاییان نهایت باحالی و بامزه گی خود را به نمایش می گذارند تا کمی خوش بگذرانند.
این نمایش ابتذال که از بی معنایی و بی هویتی که خود ریشه در سبک زندگی انسان مدرن دارد نشات گرفته است ، ابتذالی است که نمی خواهد مسئولیت خود را به عهده بگیرد و دائم با تمسخر یا متهم کردن دیگری خود را توجیه می کند.
telegram.me/kharmagaas