فرهاد قنبری:. سرقت لذت (لاتاری)

فرهاد قنبری:
سرقت لذت (لاتاری)

ژیژک در تحلیل ریشه های یهود ستیزی در آلمان نازی معتقد است که یهودیان به عنوان عارضه و کسانی که مانع تحقق جامعه آرمانی آریایی هستند تصویر می شدند و نازی ها معتقد بودند آنها لذت آنها(همان جامعه آرمانی پر از رفاه) را از آنها دزدیده اند. راهکار ژیژک برای مقابله با چنین وضعیتی نه همصدایی با قربانی بلکه قرار دادن خود در موضع قربانی است.

نفرت ایرانیان از اعراب هم بیشتر از آنکه نژادی باشد بیشتر از همین جنس (عارضه سرقت شدگی لذت)است.
ناخودآگاه جمعی ما ایرانیان هنوز تجاوز اعراب به ایران را فراموش نکرده و در قالب های مختلف (مانند قدرت بالای جنسی اعراب یا بزرگی آلت نرینه اعراب و امثالهم ) این تروما را بازتولید کرده است. ترومایی که مدام عارضه سرقت لذت توسط اعراب را به یاد می آورد و بر موج عرب ستیزی دامن می زند‌.

حساسیت های زیاد بر روی نام خلیج فارس یا «عربی»، واکنش ها به بی حرمتی به نوجوانان ایران در فرودگاه جده، فوت حجاج در مراسم عید قربان، تن فروشی دختران ایرانی در دوبی، باخت تیم های ورزشی ایران به اعراب و امثالهم همه ریشه در این ناخوداگاه تحقیر شده جمعی ما ایرانیان در برابر اعراب دارد.
به احتمال زیاد بی حرمتی به مسافران ایرانی در همه نقاط دنیا صورت می گیرد و دختران ایرانی در نقاط دیگر دنیا به غیر از دوبی نیز مورد استفاده جنسی قرار می گیرند، اما این اعراب هستند که حساسیت برانگیزند.

فیلم لاتاری با آگاهی به چنین عارضه ای بساط خود را پهن می کند تا با تحریک بیشتر احساسات بر این موج عرب ستیزی دامن بزند
چنین فیلمی اگر در یک کشور اروپایی ساخته می شد، افکار عمومی و فعالین ضد خشونت و نژاد پرستی چنان فشاری به کارگردان و عوامل فیلم وارد می کردند که همگی مجبور به عذر خواهی شده و سینماها از پخش آن امتناع می کردند.
کارگردان این فیلم به زعم خود (بر اساس گفته هایش در رسانه های مختلف) کاری از جنس کار فردوسی در شاهنامه انجام داده است، مسئله ای که نشانگر عدم درک او از شاهنامه، هنر، اسطوره، تاریخ، نژاد پرستی و فاشیسم است.
لاتاری یک آدرس غلط است، آدرسی برای فکر نکردن، آدرسی برا تولید نفرت، آدرسی برای توهین به دیگری...
این شکل واکنش (لاتاری گون) اگر برای دفاع از کرامت انسانهاست بی شک باید در مقابل هر نوع سو استفاده ای از زنان چه در داخل چه در خارج از کشور صورت گیرد.
رگ های گردن باد کرده از غیرت باید در مقابل هر سو استفاده جنسی از نوجوانان به ویژه کودکان کار هم صورت بگیرد.
زن یا نوجوانی که مورد آزار و تحقیر جنسی قرار می گیرد به تنها چیزی که فکر نمی کند این است که شخص متجاوز ایرانی یا غیر ایرانی است(چه بسا که از هموطن انتظار رفتار انسانی تری دارد).
دغدغه سازنده لاتاری یا امثال لاتاری بی شک دفاع از کرامت انسانی نیست و هدفی جز دمیدن بر موج عرب ستیزی و نفرت پراکنی بین ملت ها ندارد.
در چنین موقعیتی نه تنها نباید با عوامل این فیلم همراه شد بلکه باید با شعار "ما همه عرب هستیم" به مقابله با چنین تفکر نژادپرستانه ای برخاست.
Telegram.me/kharmagaas