من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii
فرهاد قنبری:
فرهاد قنبری:
✅ «برای ما مدرن بودن یعنی تعلق داشتن به محیطی که ماجرا، قدرت، شادی، رشد و دگرگونیِ خود و جهان را به ما وعده میدهد و در عین حال، ما را با تهدید نابودی و تخریب همه ی آنچه داریم، همه ی آنچه میدانیم و همه ی آنچه هستیم، روبرو میسازد.» "مارشال برمن"
✅ در دنیای سنتی انسانها تفاهم و از خود گذشتی بیشتری داشتند و جامعه و زندگی جمعی را بهتر درک می کردند. به عنوان مثال در اغلب روستاها و شهرهای ایران چندین چشمه آب یا قنات وجود داشت که همه ساکنان آن محل آب مورد نیازشان را از آن مکان ها تهیه می کردند، یا چندین حمام عمومی بود که همه مردم به صورت دسته جمعی از آنها استفاده می نمودند. در دنیای ماقبل مدرن اغلب کشاورزان آب موجود در منطقه خود را به صورت نسبتا عادلانه ای میان زمین داران تقسیم می کردند و هر کس تا حدودی به حقوق خود راضی بود.
✅امروزه با تغییر سبک زندگی و گسترش و فردگرایی و مرفه تر شدن افراد، دیگر کسی در تخیلش هم چنان شرایطی را نمی پذیرد. امروزه به رغم آنکه اغلب روستاهای کشور از آب لوله کشی برخوردار هستند، اما بسیاری از خانه ها به چاههای نیمه عمیق و کم عمق هم مجهز هستند.
امروزه دیگر کسی حاضر نیست با دلو و دبه آب از قنات بیاورد یا به حمام عمومی برود.
امروزه دیگر کمتر کشاورزی به مانند گذشته به حق آب خود راضی است و همگی سعی می کنند با حفر چاه عمیق در زمین هایشان آب بیشتری را استخراج و استفاده نمایند.
✅ ایران از قدیم الایام یکی از خشک ترین مناطق جهان بوده است و همیشه خشکسالی ساکنان این سرزمین را تهدید کرده است. در دهه های گذشته بدون توجه به این مسئله سیاست گذاران حوزه صنعت، انرژی و کشاورزی تا آنجا که می توانستند با اتخاذ سیاست های نادرست زیست بوم این کشور را در مسیر نابودی کامل قرار دادند، به گونه ای که دیگر نه دریاچه ای وجود دارد و نه تالاب و باتلاق و رودی مانده است.
امروزه هر آنچه چشم می بیند خشکی و زمین لم یزرع است...
✅ در کشورهای توسعه یافته و پرآب دنیا کمتر از پنج درصد مردم به کار کشاورزی مشغول هستند و حیات و مماتشان به آب و باران وابسته است. این رقم در کشور ما بیش از بیست و پنج درصد است. یعنی بیش از یک چهارم ساکنان این کشور چشمشان به همین چشمه ها و رودهای کم رمق و آسمان خشکیده است و کمبود آب زندگی شان را با مشکلات جدی مواجه کرده است که بالقوه تهدیدی قابل تامل برای کل جامعه محسوب می شود.
✅ متوسط مصارف آب شهری در کشورهای پر آب دنیا نصف مصرف جامعه ماست، مسئله ای که نشان می دهد ما نه فقط در زمینه های فرهنگی و اجتماعی بلکه در زمینه چگونگی مدیریت و مصرف نیازهای اولیه نیز دست به یک خودکشی دسته جمعی زده ایم.
@kharmagaas