فرهاد قنبری:. تقلید

فرهاد قنبری:
تقلید

نگاهی بر آمار تصادفات جاده ای یا سوء استفاده از برخی تکنولوژی های وارداتی نشان می دهد که تقلید حتی در تکنولوژی هم نتایج فاجعه باری به دست می دهد.

در واقع می توان اینگونه گفت که، جامعه ای که خود نتوانسته است فکر و اندیشه و توان تولید یک کالا را به دست بیاورد، به احتمال زیاد در زمینه استفاده از آن کالا نیز موفقیت آمیز عمل نخواهد کرد، جامعه ای که ذهن تولید خودرو یا موبایل را ندارد به احتمال زیاد توان استفاده صحیح از آن را نیز نخواهد داشت.
در حوزه مسائل مربوط به حوزه اندیشه و نهادهای اجتماعی و سیاسی این تقلید آثار فاجعه بارتری دارد. آزادی، دموکراسی، قانون مداری، حقوق بشر و امثالهم مفاهیمی هستند که به هیچ وجه قابل تقلید نیستند و تا زمانی که جامعه ای آنها را «نیاندیشده» و به صورت ذهنی درک نکرده باشد، به آنها دست نخواهد یافت و صرفا در حد کلام باقی خواهد ماند. اگر در فرانسه انقلاب کبیر صورت گرفت و پس از آن غرب به جمهوری و پارلمان رسید به دلیل شعارهای رهبرانی مانند روبسپیر و دانتون و توده های حامی آنها نبود بلکه قبل از آن اندیشمندی مانند روسو و ولتر ، در مورد مفهوم آزادی اندیشیده و نوشته بودند و این مفاهیم را به صورت قابل فهم در اختیار جامعه قرار داده بودند، یا قبل از رسیدن به تفکیک قوا اندیشمندی مانند مونتسکیو را به خود دیده بودند که در کتاب ارزشمند خود (روح القوانین) آن را به صورت قابل فهم اندیشیده و در اختیار جامعه قرار داده بود.

پارلمان، قانون یا دموکراسی کالای وارادتی نیست که بتوان با ساختن یک ساختمان و گذاشتن نام مجلس یا برگزاری یک انتخابات به آن دست یافت.
جامعه قبل از بنا نهادن ساختمانی به نام پارلمان، نهاد ریاست جمهوری یا قوه قضائیه مستقل باید آنها را در ذهن سوژه های خود بنا کرده و قابل فهم نماید. (به عنوان مثال در روستایی که کسی سواد خواندن و نوشتن ندارد و به زندگی زیر سلطه ارباب عادت کرده است، سخن گفتن از شورای ده و بنا کردن ساختمانی به نام شورا اقدامی مضحک و بی معنی جلوه می کند، زیرا کسی درکی از آزادی و شورا ندارد).
به این دلیل است که در خاورمیانه فقط اسم انتخابات یا ساختمان مجلس وجود دارد ولی انتخاب یا نمایندگی ای مشاهده نمی شود.
@kharmagaas