فرهاد قنبری:. مرد همیشه مغضوب.. چهارده اسفند سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق است

فرهاد قنبری:
مرد همیشه مغضوب

چهارده اسفند سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق است.
مصدق به همان میزان که مورد احترام قشر تحصیل کرده جامعه است، از چهره های همیشه مغضوب سیاست مداران به شمار می رود.
مصدق اغلب دوران حکومت پهلوی اول در تبعید به سر برده و در دوران حکومت پهلوی دوم هم در زندان و کنج عزلت گذرانده و از دنیا رفته است. مصدق پس از انقلاب اسلامی نیز به حاشیه رانده شده و در کتب تاریخی به عنوان کسی که چوب لای چرخ منافع ملی گذاشته و در مقابل ملی گرای، وطن دوستی مانند آیت الله کاشانی قرار گرفته است، معرفی می شود.
نام محمد مصدق بر روی هیچ کوچه و خیابانی نبوده و نیست. عکس های بزرگ او را هم بر روی هیچ بیلبورد و دیواری نمی توان یافت، هیچ مجسمه ای هم از او در هیچ جای ایران نمی توان پیدا کرد، محل دفن او نیز گمنام بوده و کسی اطلاع چندانی از آن ندارد.

البته خود او علت این نامهربانی را می داند و در آخرین دفاعیات خود در دادگاه می گوید:
«آری، تنها گناه من و گناه بزرگ و بسیار بزرگ من این است که صنعت نفت ایران را ملی کرده‌ام و بساط استعمار و اعمال نفوذ سیاسی و اقتصادی عظیم‌ترین امپراتوریهای جهان را از این مملکت برچیده‌ام و پنجه در پنجه مخوفترین سازمانهای استعماری و جاسوسی بین‌المللی درافکنده‌ام و به قیمت از بین رفتن خود و خانواده‌ام و به قیمت جان و عرض و مالم، خداوند مرا توفیق عطا فرمود تا با همت و اراده مردم آزادۀ این مملکت، بساط این دستگاه وحشت‌انگیز را درنوردم. من طی این همه فشار و ناملایمات، این همه تهدید و تضییقات، از علت اساسی و اصلی گرفتاری خود غافل نیستم و به خوبی می‌‏دانم که سرنوشت من باید مایه عبرت مردانی شود که ممکن است در آتیه در سراسر خاورمیانه درصدد گسیختن زنجیر بندگی و بردگی استعمار برآیند»
@kharmagaas