قرارداد مونیخ.. قرارداد مونیخ توافقی بین آلمان نازی و ایتالیا، فرانسه و بریتانیا بود

قرارداد مونیخ

قرارداد مونیخ توافقی بین آلمان نازی و ایتالیا، فرانسه و بریتانیا بود. بر اساس توافقنامه مونیخ که با هدف جلوگیری از بروز جنگ جهانی دوم امضا شد کشورهای بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان در سپتامبر سال ۱۹۳۸ توافق کردند که نواحی آلمانی‌نشین سودت در کشور چکسلوواکی، ضمیمه خاک آلمان نازی شود. این قرارداد در بامداد ۳۰ سپتامبر ۱۹۳۸ در شهر مونیخ آلمان بدون حضور نماینده چکسلواکی تصویب شد.

قرارداد مونیخ امروز به نمادی از کناره‌گیری خفت‌بار دموکراسی‌های غربی و استعاره‌ای از تسلیم عجولانه جهان آزاد در برابر بدخواهی نفع‌طلبانه قدرتی تمامیت‌خواه تلقی می‌شود. روسای دولت‌های بریتانیا و فرانسه با جدایی سرزمین سودت که اکثریت جمعیت آن را آلمانی‌ زبان‌ها تشکیل می‌دادند از چکسلواکی و اشغال آن توسط ارتش آلمان طی مدت ۱۰ روز بعدی موافقت کردند. تن در دادن به درخواست‌های تهدیدآمیز هیتلر پایین‌ترین سطح سیاست «مماشات‌» در برابر آلمان ناسیونال سوسیالیستی بود، کوتاه آمدنی که بیشتر توسط دولت بریتانیا به انجام رسید

خروج آمریکا از برجام، معاهده پاریس و بسیاری دیگر از پیمان های بین المللی ( در سکوت قدرت های جهانی) نوید از روزهای تاریک در آینده است.
جهانی که در آن قانون جنگل حاکم است و گرگ ها منطق آن را تعیین می کنند.
@kharmagaas