✔️ بورس/ بورسیه.. این دوکلمه را نباید به‌جای هم به‌ کار برد

✔️ بورس/ بورسیه

این دوکلمه را نباید به‌جای هم به‌ کار برد.
بورس کلمه‌ای است فرانسوی به معنای "مبلغ مستمری که دولت یا موسسات خصوصی به دانش آموز یا دانشجو به‌عنوان هزینه تحصیل می‌دهند."
ولی بورسیه که آن هم کلمه‌ای فرانسوی است "به دانش آموزی که از این مستمری برخوردار است" اطلاق می‌شود.
در مطبوعات، رادیو و تلویزیون غالبا این دو را به غلط به‌جای هم به کار می‌برند ومثلا می‌گویند: "دانشجویان واجد شرایط می‌توانند از بورسیه دانشگاه آزاد استفاده کنند." (برنامه اخبار رادیو ایران). درواقع بایستی بگویند: "..... از بورس دانشگاه آزاد استفاده کنند."

📚 منبع: کتاب غلط ننویسیم
نویسنده : #ابوالحسن_نجفی

@linguiran🍃🌺🍃