‍ سودآوری ۲۶ تریلیون دلاری با اقتصاد سبز.. ✍سید حسین سجادی فر

‍ سودآوری ۲۶ تریلیون دلاری با اقتصاد سبز

✍سید حسین سجادی فر

در سالهای اخیر، اقتصاد سبز به عنوان یک اولویت راهبردی برای دولتها و سازمانهای بین دولتی ظهور کرده است.

اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی مطالعات، مقررات، مقالات و برنامه های راهبردی گوناگونی برای نیل به هدفهای اقتصاد سبز انجام و ارایه داده اند.

سازمان ملل متحدد (2012) اقتصاد سبز را اقتصادی که منجر به بهبود رفاه اجتماعی و حقوق اجتماعی جوامع بشری می شود و به طور قابل توجهی خطرات و کمبودهای محیط زیست را کاهش می دهد تعریف کرده است.
دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (2011) اقتصاد سبز را کاهش انتشار گاز دی اکسیدکربن، استفاده بهینه از منابع تولیدی (کارآمدی اقتصادی) و مسایل اجتماعی تعریف کرده است. اقتصاد سبز، ابزارهایی را برای مقابله با چالشهای محیط زیست مورد استفاده قرار میدهد، برای نمونه، ابتکاراتی که امکان ایجاد درآمد محیط زیستی (برای نمونه بازار کربن)، سرمایه گذاری در فنآوریهای سبز یا تولید انرژیهای تجدیدپذیر را فراهم میکند.

اقتصاد سبز یکی از زمینه های مباحث اصلی کنفرانس ریودوژانیرو 20 در سال 2012 بود. قطعنامه یی تحت عنوان آینده یی که ما می-خواهیم ، توسط اعضای مجمع عمومی تصویب شد. مطابق این قطعنامه، ... ما اقتصاد سبز را در توسعه پایدار و ریشه کنی فقر، به عنوان ابزاری مهم برای دستیابی به توسعه پایدار در نظر می گیریم.

اقتصاد سبز گزینه هایی برای سیاستگذاری فراهم میکند، اما نباید مجموعه یی از قوانین باشد. ما تاکید می کنیم فقر باید ریشه کن شود، رشد اقتصادی پایدار باشد، مسایل اجتماعی تضمین شود، رفاه انسانی بهبود یابد و فرصتهای شغلی و کار مناسب برای تمام بشر ایجاد شود که همه آنها به حفظ عملکرد سالم اکوسیستمهای زمین کمک میکند.

گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل پیرامون اقتصاد سبز (2011) بیان می‌کند که لازمه اقتصاد سبز نه تنها وجود اقتصاد کارآمد، بلکه اقتصاد منصفانه است. به اعتقاد کارل بورکارت، اقتصاد سبز باید از شش ویژگی انرژی تجدیدپذیر، معماری سبز، ترابری سبز (خودروهای چندگانه‌سوز، خودروی الکتریکی و...)، مدیریت یکپارچه منابع آب، مدیریت پسماندها و مدیریت زمین (کشاورزی، بازسازی بوستانها، پیشگیری از فرسایش خاک و...) برخوردار باشد.

اقتصادهای سبز به منظور جایگزینی انرژیهای تجدیدپذیر به جای انرژی فسیلی و نیز حفظ و بقای انرژی و استفاده موثر از انرژی، نیازمند تولید انرژی مبتنی بر انرژیهای تجدید شدنی هستند و تلاش می‌کند تا جایگزین سوختهای فسیلی شود و به حفظ آنها برای زمانهای ضرورت و بحرانی کمک میکند.
منبع: شب چراغ
@shabcheragh_monthly

🔹اقتصاد در گذر زمان:
@m_ali_mokhtari