تحلیلی بر اقتصاد از نگاه تاریخ و بهترین تحلیل های اقتصادی تماس با مدیر کانال: @Mokhtari_Ali
✍️سرها پوشانده بینی، با جرم و بی جنایت.. نپوشاندن موی سر، در بدترین حالت شبیه نماز نخواندن است
✍️سرها پوشانده بینی، با جرم و بی جنایت
☑️آشکار نمودن موی سر برای بانوان شرعا جرم نیست، حتی اگر حرام شرعی باشد. نپوشاندن موی سر، در بدترین حالت شبیه نماز نخواندن است. همانطور که اسلام برای کسی که نماز نخواند مجازاتی در نظر نگرفته، برای بانوانی هم که موی سرشان را نپوشانند مجازاتی در نظر نگرفته. در هیج آیه و روایتی دلیلی بر مجازات بانوان بدون پوشش موی سر وجود ندارد و لذا حجاب اجباری نیست.
☑️پس چرا نداشتن پوشش موی سر در جمهوری اسلامی جرم است؟
☑️مستند شرعی این جرم انگاری، یک دیدگاه فقهی (البته نه همه فقها) است که حکومت دینی به صلاح دید خود، برای انجام ندادن واجبات شرعی، بنا بر مصلحت و به میزان لازم، می تواند مجازات تعزیر در نظر بگیرد، ولو به این که در آیات و ورایات برای آن مجازاتی در نظر گرفته نشده باشد. مثلا حکومت دینی می تواند برای کسانی که نماز نمی خوانند، اگر مفید باشد و مصلحت ایجاب کند، مجازات در نظر بگیرد.
☑️با اینحال، در تاریخ زندگی پیامبر و امامان و در طول تاریخ حکومت حاکمان در جوامع اسلامی جایی نقل نشده است که آنان مصلحت دیده باشند برای بانوانی که موی خود را آشکارمی کنند، مجازاتی در نظر بگیرند.
☑️در جمهوری اسلامی ایران برمبنای همان دیدگاه فقهی، مجلسیان در مرداد سال 1362 قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن « زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به تعزیر تا74 ضربه شلاق محکوم خواهند شد». این قانون در سال 1375 تغییراتی می کند و تحت شرایطی، مجازات حبس از ده روز تا دو ماه یا جزای نقدی از 50 هزار تا پانصد هزار ریال در نظر گرفته می شود.
☑️قانون فوق به دلیل گنجاندن عبارت «حجاب شرعی»، بسیار سختگیرانه است. «حجاب شرعی» تعریف مشخصی دارد و به معنای پوشاندن کامل بدن و موی سر، بجز گردی صورت و دستها، آنهم بدون آرایش و زیور آلات است. بنابر این قانون، هر کس «حجاب شرعی» را رعایت نکند، مجرم است . در نتیجه ما چیزی به نام بدحجابی نداریم. طبق قانون موجود، هر زنی یا حجاب شرعی را رعایت کرده است یا بی حجاب محسوب می شود که در این حالت مجرم است و حد وسط وجود ندارد
☑️فهم ضابطین قضایی نیز از قانون فوق یک فهم حداکثری است. رییس پلیس اماکن ناجا،به همین موضوع اشاره می کند و می گوید: «برخلاف گمان برخی از مردم، از دیدگاه قانون، برهنه بودن تمام یا بخشی از موی سر، بی حجابی و(جرم) محسوب می شود»
☑️لذا برابر قوانین مصوب، تمامی زنانی که حتی بخشی از موی سرشان بیرون باشد و یا آرایش داشته باشند و یا حتی اگر قسمتی از دستهایشان، بیرون باشد، بی حجاب محسوب شده و مستحق مجازات حبس و یا شلاق هستند.
☑️با توجه به توضیحات فوق،احتمالا اکثریت زنان ایران، قانونا مجرم هستند.
☑️در حقیقت مراجع انتظامی و قضایی در حال مماشات و مدارا با مردم هستند و الا اگر بخواهند واقعا قانون را اجرا کنند، باید میلیونها زن ایرانی را مجازات کنند.
☑️یک قانون خوب، یک قانون حداقلی است. لذا اگر قرار است قوانینی برای پوشش بانوان تنظیم شود، باید حداقل ها را در نظر بگیرد تا این قانون اولا مورد پذیرش عرف جامعه و ثانیا قابلیت اجرا داشته باشد. همه جای دنیا هم همین شکل است. شگفت آور است که در قانون الزام پوشش، بالاترین حد ممکن در نظر گرفته شده است، چیزی که نه مورد پذیرش جامعه قرار گرفته است و نه عملا قابلیت اجرا دارد. تنها خاصیتش این است که بر سردرگمی ها و سوء استفاده ها می افزاید و مساله پوشش بانوان بعد از جهل سال، کماکان یک معضل اجتماعی، فرهنگی، و حتی سیاسی و امنیتی باقی می ماند.
ادامه دارد...
https://t.me/delshodeyevelshode