تحلیلی بر اقتصاد از نگاه تاریخ و بهترین تحلیل های اقتصادی تماس با مدیر کانال: @Mokhtari_Ali
✅به مناسبت چهلمین روز در گذشت مریم میرزاخانی پرونده امروز باشگاه اقتصاددانان به موضوع مهاجرت نخبگان یا همان فرار مغزها اختصاص دارد
✅به مناسبت چهلمین روز در گذشت مریم میرزاخانی پرونده امروز باشگاه اقتصاددانان به موضوع مهاجرت نخبگان یا همان فرار مغزها اختصاص دارد.
یادداشت های جالب و آموزنده ای در این پرونده نوشته شده است که به مرور در کانال منتشر خواهد شد:
📃یادداشت اول که به عنوان یادداشت روز دنیای اقتصاد قرار گرفته است:
📈سرمایه گذاری در نخبگان
✍دکتر پویا ناظران
اقتصاددان
🔹«این همه هزینه نخبگان میکنیم، آخر هم میروند به آمریکا و اروپا تا نفعشان به دیگران برسد. چه فایده؟! بهتر است بهجای سرمایهگذاری بر نخبگان به عدالت آموزشی بپردازیم.» این مضمونی است که در هفتههای اخیر به کرات شنیدهایم.
🔹در این مجال قصد ارزیابی این نظر را دارم. پرورش نخبگان اگر سرمایهگذاری است، مثل هر سرمایهگذاری دیگری باید فایده آن از هزینهاش بیشتر باشد. فایده نخبگان چیست؟ کمترین فایده نخبگان تولید علم و پرورش شاگرد است. اما فایده اصلی نخبگان، فایده غیرمستقیم آنان است.
🔹برای تشریح فایده غیرمستقیم نخبگان، از «نیل دگرس تایسون» نقل به مضمون میکنم. آقای تایسون دارای دکترای فیزیک کیهانشناسی است و رئیس موزه حیات طبیعی نیویورک است. ایشان طرفدار پر و پا قرص سرمایهگذاری در هوافضا و رفتن به مریخ است.
🔹استدلالش این است که جامعه برای رشد و بالندگی باید امید و آرزو داشته باشد. بچهها باید شوقی برای خواندن و تحصیل داشته باشند. استدلال میکند که نیمه مهرماه سال ۱۳۳۵، پس از آنکه شوروی ماهواره اسپوتنیک را در مدار زمین قرار داد، مسابقهای میان شوروی و آمریکا برای گام نهادن به سطح ماه شروع شد. در نهایت برنامه فضایی آپولو، آمریکا را پیروز این مسابقه کرد. اما از نشستن بر سطح ماه، آمریکا نفع مستقیم نبرد، بلکه دو نفع غیرمستقیم برد:
1⃣نفع اول، نفع فناوریهایی بود که بعدها به مصارف عمومی رسیدند، از جمله دستگاه سی.تی.اسکن و ام.آر.آی در بخش پزشکی و پردازندههای رایانه و فناوری شبکههای رایانهای در بخش سختافزاری.
2⃣نفع دوم و مهمتر در میان نوجوانان عیان شد. بچههایی که ناظر هیجان آن رشد علمی بودند شوق تحصیلی یافتند که از آنها مهندسان مفیدی برای صنایع غیرفضایی در دهههای آینده ساخت.
🔹بسیاری از مهندسانی که در دهه 80 و 90 به شرکتهای فورد، آی.بی.ام، جی.ای و اینتل پیوستند، در نوجوانی به عشق اکتشاف فضا درس میخواندند. اکثر آنان هرگز وارد صنایع فضایی نشدند، اما با شکل دادن به درهسیلیکون و سایر صنایع آمریکا، قدرت اقتصادی آمریکا را افزایش دادند.
https://goo.gl/hLz1YW
🔹متن کامل یادداشت در صفحه باشگاه اقتصاددانان امروز:
https://goo.gl/NyyrYD
🔹اقتصاد در گذر زمان:
@m_ali_mokhtari