✅ نگاهی به فیلم ایستاده در غبار. 📝 بهمن دادفر

✅ نگاهی به فیلم ایستاده در غبار
📝 بهمن دادفر
✅ اشتراک گذاری از گروه :با هم فیلم نامه بنویسیم.

◀️ به به... حالم جا اومد.
هميشه برايم خوشايند بوده وقتى تماشاگرى را در سينما مى ديدم كه با عشق ورزيدن به فيلمى رهمزمان با پخش تصاوير بر پرده اشك ميريزد. دوست داشتم اين حس را تجربه كنم و به ياد ندارم با ديدن فيلمى اشك ريخته باشم. امشب ايستاده در غبار اين كار را با من كرد.
ايستاده در غبار را بسيار دوست داشتم. كارگردانى درخشان و و درك درست و فضاسازيهاى بينظير در كنار فيلمبردارى خوبش، همه و همه دست به دست هم مى دهد تا قاطعانه لقب بهترين فيلم دفاع مقدسى تاريخ سينماى خودمان را به اين فيلم بدهم. فيلمى كامل و خوش ريتم بدون اينكه بفهمم چگونه صد دقيقه با حيرت چشم به پرده دوخته ام. فارغ از گرفتاريهاى كوچكى كه با فيلمنامه فيلم دارم و ميدانم چقدر دست فيلمنامه نويس بخاطر وفادارى به صداهايش بسته بوده ،اما اين فيلم فراتر از يك فيلم اولى است و چقدر خوشحالم كه فيلمساز جوان و خوش قريحه اى اين فيلم را كارگردانى كرده كه حتى يك ثانيه هم جنگ را از نزديك تماشا نكرده. به ديگر فيلمسازان جنگ توصيه ميكنم بار و بنديل خود را جمع و جور كنند و بروند پى نوع ديگرى از سينما، بلكه رونق كسب و كارشان در جاى ديگرى باشد.
يكى از ويژيگها و برترى هاى اين فيلم نسبت به فيلمهاى ژانر خودش، علاوه بر كيفيت بالاى اجرايى اش ، ساختن هوشمندانه و واقعى شخصيت يك فرمانده جنگ است و اسير سانتى مانتال نميشود. منظورم اينست كه مثل همه فيلمهاي هم نوع خودش شخصيت شهيدش را بيخودي مقدس نميكند. يا بيخود و بي جهت او را مدام در حال نماز خواندن يا ذكر گفتن نميبينيم. او مثل همه انسانها آدم است. حاج احمد عصباني ميشود، دعوا ميكند و در جاهايي در مقام منيت و حقانيت قرار ميگيرد و رفتارهاى ناپسند ميكند، اما تو او را باز هم دوست دارى و برايت يك قهرمان جلوه ميكند و اين همان قدرت قلم فيلمنامه نويس است براى آن دسته از منتقدانى كه ميگويند اين فيلم فيلمنامه ندارد و مستند است.
ايستاده در غبار روايت زندگي شهيد احمد متوسليان است از كودكى تا بزرگسالى و شهادت. خوشحالم كه يك عكس مستند هم در فيلمى كه ميگويند مستند نميبينم. فيلم ايستاده در غبار يك فيلمى است بر اساس يك داستان و زندگى واقعى. مثل بقيه فيلمهايى كه بر اساس زندگى و داستان واقعى ساخته ميشود.
و در نهايت ايستاده در غبار را اثرى بدون نمونه در سينماى جنگ ايران ميشناسم. تدوين و فيلمبردارى و كارگردانى و و گريم و صحنه و لباسش بهمراه صدا و موسيقى تاثير گذارش هر بيننده اى را به وجد مى آورد. و اين توانايى يك فيلمساز هنرمند است كه اينگونه درخشان عواملش را در كنار هم مى چيند. باز هم معتقدم كه چقدر بى سليقه اند هيات داوران جشنواره هميشه بى انصاف فجر كه فيلمبردارى خوب اين اثر را اصلا نديدند و نفهميدند.آفرين و دست مريزاد بر تو و تيم همرات حسين مهدويان عزيز.
( در فرصت مناسب درباره اين فيلم ، بسيار خواهم نوشت و حرفهاى زيادى براى گفتن دارم )✔️

کانال انجمن ماتیکان داستان
https://telegram.me/matikandastan