📢 لیلی گلستان: دریغ از یک جو فرهنگ و یک جو اسلام راستین. ی رفتن آقای جنتی و باقی قضایا

📢 لیلی گلستان: دریغ از یک جو فرهنگ و یک جو اسلام راستین
@matikandastan

درباره ی رفتن آقای جنتی و باقی قضایا

لیلی گلستان:🔹معتقد هستم که این تغییرات باید خیلی پیش از این ها انجام می شد. که البته هیچ وقت برای بهتر شدن دیر نیست. اما به هر حال این دیرکرد، آسیب های بسیاری به حیطه ی فرهنگ و هنر زده است. و باید وقت زیادی برای مرمت آن صرف شود -که انگار تقدیر این دولت همه در جهت مرمت خرابی ها است. خرابی های خود کرده و غیرخود کرده!

🔹 می توان گفت رییس جمهور دیر به صرافت افتادند اما باز هم جای شکرش باقیست.

🔹آقای نوبخت -نقل به مضمون رسانه ها- فرمودند: جنتی ضعف داشت. بله آقای جنتی ضعیف بودند و زیادی محتاط، زیادی محافظه کار. می خواستند همه راضی باشند. به همین دلیل اقدامی نکردند در جهت مبارزه بر شیوع ملوک الطوایفی عمل کردن برخی بزرگان. آقای جنتی در حیطه ی فرهنگ و هنر دانشی نداشتند، به حیطه ی تاتر و موسیقی و سینما وتجسمی اشراف نداشتند. بنابراین نمی دانستند لازمه ی ورود به این حیطه داشتن جسارت و شهامت است. امر فرهنگ جسارت می طلبد. باید با عقاید و سلایق عقب افتاده ی متعلق به قرون گذشته در افتاد، باید مدرن، متمدن و به روز بود. باید با سواد بود و باید در قلمروی فرمانروایی کار بلد بود.

🔹فرهنگ و هنر ما کسانی مثل زنگنه و ظریف، وزرای نفت و خارجه یا جهانگیری و مولاوردی مشاورین رییس جمهور را می طلبد. شخصیت هایی پیشرو و دانا با سر نترس. وارد به کار، صاحب افکار درست و چاره ساز.

🔹این که می گویند فلانی آدم خوبی است، دزد نیست، رانت خوار نیست، کفایت نمی کند. باید به کارت خوب وارد باشی وآدم های حیطه ی کارت را بشناسی. خیلی هم خوب بشناسی تا نگویی: "... بیضایی با این سن و سال آیا هنوز می تواند فیلم بسازد؟" تا نگویی: "پنجاه کیلو آلبالو از دستمان در رفت" آن هم بعد از سه ماه اکران و چهارده میلیارد فروش! تا نگویی "مشهد قانون خودش را دارد. ما کاری نمی توانیم بکنیم". تا نگویی ... که مثنوی هفتاد من می شود.

🔹من آقای سید عباس صالحی را نمی شناسم. از چند ناشر پرس و جو کردم و همه متفق القول گفتند دزد نیست، خوش اخلاق است، سواد هم دارد. اما هر چند این مشخصه ها در این روزگار کمیاب و قابل احترام است، اما درمان دل سوخته ی ما نیست. آدمی می خواهیم دانا، دلسوز و توانا. آدمی که جلوی بی موقع رفتن گنجینه ی موزه ی هنرهای معاصر را به ناکجا آباد بگیرد، آدمی که نگذارد کار به جایی بکشد که کتاب "کلنل" به صورت افست در بساط پیاده رو ها به فروش برسد. آدمی که جلوی لغو بی منطق کنسرت ها را بگیرد و برای مخاطبی که بلیط خریده و نوازنده ای که مدت ها تمرین کرده، احترام و عزت قایل شود. آدمی که نگذارد یک تاتر که شش ماه تمرین هرروزه داشته بعد از سه اجرا لغو مجوز شود. آدمی که بتواند در مقابل یک مجله ی لیچارگو و منحط که با ناموس و آبروی هنرمندان بازی می کند، دفاع کند و پشت هنرمند بی پناهش بایستد.

🔹و می گذریم از مواردی چون مورد شجریان بزرگ و کیارستمی نازنین که ارشاد انگار نه انگار که انگار !...
و اگر این آدمی که می آید باز بویی از فرهنگ و هنر نبرده باشد باز نمی تواند از پس کارهای گفته شده برآید.

🔹امیدوارم کسی که به جای وزیر مستعفی می آید، بداند به کجا آمده و بهر چه کار. آن هم چه کار مهمی.
سی و اندی سال است که گفته ایم "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" اما دریغا که به راستی فقط وزارت "ارشاد" بوده و دریغ از یک جو فرهنگ و یک جو اسلام راستین.

🔹امیدوارم کسی بیاید تا دیگر این قدر عذاب نکشیم. دانا باشد و توانا ودلسوز.
ببینیم و تعریف کنیم. (منبع: اصلاحات نیوز)
@matikandastan