📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani
📢عادت ماهیانه فروغ فرخزاد یا قاعدگی فکری ابراهیم گلستان؟. این برنامه مورد توجه بسیاری قرار گرفت
📢عادت ماهیانه فروغ فرخزاد یا قاعدگی فکری ابراهیم گلستان؟
@matikandastan
بهزاد مهرانی: برنامه پرگار گذشته، گفتوگویی داشت با ابراهیم گلستان در مورد فروغ فرخزاد به بهانهی گذشت ۵۰ سال از مرگ فروغ.
این برنامه مورد توجه بسیاری قرار گرفت. ابراهیم گلستان در این برنامه داستان ازدواج محضری و یا صیغه شرعی با فروغ را رد کرد و گفت که آنها رابطهای آزاد داشتهاند. ابراهیم گلستان در مورد ارتباطش با «فخری خانم»، همسرش، پس از ارتباط او با فروغ، به تعریف و تمجید از فخری خانم پرداخت و او را زنی دوستداشتنی خواند که حتا سه نفری - ابراهیم، فروغ، فخری- با هم به سفر رفتهاند و مشکلی نبوده است.
نکتهی جالب برنامه این است که داریوش کریمی، مجری برنامه با لبخند از ابراهیم گلستان میپرسد که وقتی به گذشته فکر میکند بیشتر به یاد فروغ میافتد و یا فخری، که گلستان سوال را پرت میداند و میگوید هر دو در یادش زنده هستند.
حالا فرض کنیم که ماجرا عکس این بود. تجسم کنیم که فروغ فرخزاد وقتی که همسر «پرویز شاپور» بود، با ابراهیم گلستان نیز رابطه داشت و هر سه با هم به سفر میرفتند و الان این ابراهیم گلستان بود که ۵۰ سال پیش با ملکالموت دیدار داشت و مرده بود.
در آن شرایط فرضی، فروغ فرخزاد هماکنون روبهروی دوربین داریوش کریمی در برنامهی پرگار نشسته بود و مجری برنامه از فروغ فرخزاد میپرسید که کدامیک را بیشتر دوست دارد و وقتی یاد گذشته میکند بیشتر به پرویز فکر میکند که همسرش بود یا به ابراهیم که معشوقهاش بود؟
فکر میکنید که مجری این پرسش را از فروغ میپرسید؟ یا اگر میپرسید این پرسش را با لبخندی بر لب سوال میکرد؟ و اگر این پرسش از فروغ فرخزاد پرسیده میشد و فروغ در جواب میگفت این چه سوال پرتی است و معلوم است که هم پرویز را دوست دارد و هم ابراهیم را، جامعهی ایران و فرهنگ عمومی مردم و حتا روشنفکران همینگونه که در مورد ابراهیم گلستان سخن میگوید در مورد فروغ فرخزاد هم سخن میگفت.
فراموش نکنیم که در همین مورد نیز فروغ فرخزاد بارها مورد حمله قرار گرفته و حتا او را زن بدکاره لقب دادهاند اما کمتر کسی از این زاویه ابراهیم گلستان را مورد سرزنش قرارداده است.
آری! اینکه حق مرد است که در کنار همسرش، زن صیغهای یا رسمی یا معشوقه شرعی و غیر شرعی داشته باشد چیزی نیست که فقط برای روحانیت و مومنان جا افتاده باشد. بسیاری از افراد در میان مردم و حتا جامعهی روشنفکری و فرهیختهی ایرانی نیز تعدد پارتنر یا همسر را برای مردان امری عادی میدانند که حق و حقوقشان است و به حوزهی خصوصیشان ربط دارد اما همین امر برای زنان امری نکوهیده است که از جانب حکومت مستحق سنگسار است و از جانب مردمان بیقدرت مستحق طعن و لعن و نفرین و دشنام.
آنچه فروغ فرخزاد و فروغ فرخزادها را در جامعهی مردسالار ایران به خودکشی میرساند عادت ماهیانهی زنانه نیست آنگونه که ابراهیم گلستان در این گفتوگو میگوید بلکه همین بیعدالتی و شرایط نابرابر بین زن و مرد است. قاعدگی فکری مستدام امثال ابراهیم گلستان موجب خودکشی فروغ است و نه قاعدگی ماهانه جسمی چند روزهی فروغ فرخزاد. آدرس عوضی ندهید آقای گلستان!
@matikandastan