با ما بازی کردند/ آنها فرهنگ را به رسمیت نمی‌شناسند

@matikandastan

آمریکایی‌ها با ما بازی کردند/ آنها فرهنگ را به رسمیت نمی‌شناسند

رهنورد زریاب نویسنده افغانستانی: وضع افغانستان بسیار بدتر شده است. آمریکایی‌ها با ما بازی کردند؛ یک بازی فاجعه‌بار. درآغاز یک شکوفایی کاذب ایجاد کردند و بعد ما متوجه شدیم که هیچ کار بنیادی در افغانستان انجام نشده است...تمام تلاش آمریکایی‌ها در این چهارده سال این بود که یک قشر ثروتمند و غالبا تاجر به وجود بیاورد که سرمایه‌شان با سرمایه غربی‌ها گره خورده باشد و از طرق این سرمایه‌ها بتوانند در کشور نفوذ داشته باشند..از سوی دیگر کوشیدند رهبران جهادی را با تجمل آشنا کنند. آنها را به دوبی و آلمان و پاریس و لندن بردند و حالا این رهبران جهادی در دوبی خانه دارند و سرمایه‌گذاری‌ها کرده‌اند...خیابان‌ها کابل امروز پر از گداست. به جای کار بنیادی حامد کرزای را حاکم کردند و حالا هم اشرف غنی از او بدتر است. ما تا به حال چند انتخابات ریاست جمهوری داشته‌ایم و همیشه نامزدان ریاست‌جمهوری برنامه‌هایی اعلام کرده‌اند. در هیچ یک از برنامه‌ها درباره فرهنگ، ادبیات و هنر سخنی نمی‌بینید. نتیجه‌گیری این است که این‌ها اصلا پدیده‌ای را به نام فرهنگ را به رسمیت نمی‌شناسند. وقتی از بالا نشناسد فضایی هم برای رشد مطلوب فرهنگ ایجاد نمی‌شود.
(منبع: اندیشه پویا. ویژه نامه نوروزی95. صفحه 76)

https://telegram.me/matikandastan
انجمن ماتیکان داستان