کانالی جهت آشنایی با واردات و صادرات و نیز مفاهیم مهم اقتصادی . برای آموزش عملی و سریع پکیج آموزشی ما آماده سفارش است. برای مشاوره واردات و صادرات با ما تماس بگیرید @tamin_admin parstejarat.rozblog.com https://t.me/joinchat/AAAAAD1r1ykMAcRBSqyV8w
آیا تخصیص ارز ارزان باعث کاهش قیمت در بازار داخل میشود؟.. 🔹️حامد قدوسی/ یک لیوان چای داغ
آیا تخصیص ارز ارزان باعث کاهش قیمت در بازار داخل میشود؟
🔹️حامد قدوسی/ یک لیوان چای داغ
🔹️سالها است که عدم توجه به یک اصل خیلی ساده و قوی اقتصاد خرد باعث سیاستگذاریهایی میشود که نتیجهاش فقط ریختن رانت در جیب یک عده است. جنس مساله اینجا از نوع اقتصاد کلان نیست و فقط مبانی خرد لازم دارد.
🔹️نکتهای که اقتصاد خرد به ما میآموزد این اصل ساده است - که البته معمولا شهود عادی افراد در مورد آن اشتباه میکند -: «اگر تعدادی کالا در بازار داشته باشیم که واحدهای مختلف آن با هزینه متفاوتی تولید شده باشد، قیمت بازار کالا «فقط و فقط» به هزینه تولید «گرانترین واحد» بستگی خواهد داشت و هزینه تولید واحدهای قبلی هیچ تاثیری روی قیمت بازار ندارد. تفاضل هزینه تولید واحد آخر و بقیه واحدهای کالا به عنوان «رانت» به جیب تولیدکنندههای با هزینه کمتر میرود.»
🔹️نمونه عینی این موضوع را در بازار برق داریم: برق در هر لحظه از زمان با انواع فناوریها (از آبی تا گاز و خورشیدی و الخ) تولید میشود و هزینه تولید این فناوریها با هم فرق دارد. قیمت برق در هر زمان تابعی از هزینه تولید «ناکاراترین» (گرانترین) فناوری در آن لحظه است.
🔹️حال به بحث ارز برگردیم. سیاستگذار ما سالها است خیال میکند که اگر مثلا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی کالاها بپردازد، قیمت آن کالا در بازار «تعدیل» میشود. احتمالا تصور سیاستگذار این است که وقتی واردکننده یا تولیدکنندهای کالا را با نرخ ۴۲۰۰ وارد کنند، با همان نرخ هم برای فروش قیمتگذاری میکند، ولی اقتصاد این طور کار نمیکند! هر بنگاهی کالایش را - مستقل از این که قبلا به چه قیمتی تهیه شده است - به قیمتی می فروشد که در آن لحظه در بازار خریدار دارد.
🔹️وقتی که در بازاری مثلا ۷۰٪ از یک کالا با ارز ۴۲۰۰ و ۳۰٪ بقیه با ارز آزاد ۷۰۰۰ تومانی وارد شود، قیمت بازار آن کالا را قیمت ۷۰۰۰ تومانی تعیین میکند. کسی هم که با ۴۲۰۰ تومان جنس وارد کرده است، نهایتا جنس را به همان قیمت معادل ۷۰۰۰ تومانی میفروشد و تفاضل این رقم را به عنوان رانت به جیب میزند. یعنی از آن ارز سوبسیدی چیزی گیر مصرفکننده و مردم نمیآید و تماما نصیب بنگاهی میشود که شانس دسترسی به ارز ارزان داشته است.
🔹️ تخصص ارز ۴۲۰۰ تومانی به اصطلاح دم سمت چپ منحنی را جا به جا میکند ولی نقطه تعادل از روی دم سمت راست منحنی تعیین میشود.
🔹️نمیدانم تا به حال چند ده میلیارد دلار پول مملکت بابت این «شهود نادرست» از رفتار قیمت هدر رفته است.
🆔 @modirtamin💯