🔴 چگونه بحران ارزی درست کنیم؟

🔴 چگونه بحران ارزی درست کنیم؟

✍🏻 رضا بوستانی، اقتصاددان در تحلیلی به ریشه یابی بحران ارزی اخیر می پردازد:

📌 دولت‌های بعد از دهه 50 شمسی سعی داشته‌اند از طریق تامین مالی فعالیت‌های خود را از محل منابع بانک مرکزی (افزایش عرضه پول) رفاه شهروندان افزایش دهند. اما در مواجهه با اثرات تورمی اقدامات‌شان، به ذخایر ارزی اتکا کرده‌اند. اتکا به ذخایر ارزی به معنی جلوگیری از افزایش نرخ ارز و واردات کالاهای خارجی برای کنترل قیمت‌ها در داخل است. البته دولت‌ها می‌توانند تا مدتی اثرات مخرب تورم را پنهان کنند اما از آنجا که استمرار این سیاست در ذات خود غیرممکن است، زود یا دیر مغلوب نیروهای اقتصاد می‌شوند.

📌 وقتی عرضه پول زیاد می‌شود و تقاضای کل در اقتصاد تحریک می‌شود، قیمت کالاها و خدمات نیز افزایش می‌یابد. در یک دوره (مثلاً در یک سال) می‌توان با عرضه ارز و واردات کالاهای ارزان خارجی، نرخ تورم را کاهش داد. برای کاهش تورم در دوره‌های بعد مجدد باید این سیاست را اجرا و ارز بیشتر را به بازار تزریق کرد. مسلماً دریافتی‌های ارزی هر کشور محدود است و بعد از گذشت چند دوره این ذخایر رو به کاستی می‌گذارد. در این موقعیت است که نیروی کافی برای ایجاد یک بحران ارزی جدید در اقتصاد فعال شده است. پس در مجموع دو فرآیند ایجاد تورم و قیمت‌گذاری دستوری همواره در ایجاد بحران‌های ارزی نقش داشته‌اند.

📌 جرقه‌های شروع بحران ارزی البته می‌توانند متفاوت باشند؛ کاهش شدید قیمت نفت یا مقدار صادرات (در نتیجه جنگ یا تحریم) می‌تواند آغازگر بحران ارزی باشد. با کاهش شدید قیمت یا مقدار صادرات نفت میزان دریافتی‌های ارزی کاهش می‌یابد و در شرایطی که به دلیل سرکوب نرخ ارز نیاز به ذخایر ارزی به شدت افزایش یافته است، ناترازی در دریافت‌ها و پرداخت‌های ارزی شکل می‌گیرد و تنها گزینه‌ای که در نهایت باقی می‌ماند افزایش نرخ ارز است. این شرایط برای بسیاری از فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر است. در نتیجه وقتی پیام‌هایی از کاهش شدید قیمت نفت یا میزان صادرات به اقتصاد ارسال می‌شود، آنها برای حفظ منابع خود و کسب سود از این شرایط استفاده می‌کنند.

👈🏻 تجارت فردا.

🆔 @modirtamin💯