✅ سفسطه واردات‌چی‌ها برای دلار ارزان

✅ سفسطه واردات‌چی‌ها برای دلار ارزان

☝️واردات‌چی‌ها با این استدلال که بخش اعظم کالاهای وارداتی، کالاهای واسطه‌ای یا سرمایه‌ای است به بهانه حمایت از کالای داخلی، خواهان استمرار تزریق دلار ارزان هستند.

❓آیا این استدلال درست است؟

📚 مطالعات نشان می‌دهد که هر ۱۰ درصد افزایش نرخ دلار حداکثر ۲ واحد درصد تورم موجود را افزایش می‌دهد ولی همانند یک تعرفه ۱۰ درصدی مقابل واردات عمل می‌کند.

💬 مثلاً در بدترین شرایط که نرخ ارز جهش ۲۵۰ درصدی تجربه کرده تورم موجود حتی ۳۰ واحد درصد هم افزایش نیافته ولی واردات به شدت محدود شده است چرا که گویی تعرفه واردات افزایش جهشی داشته است.

👈 بنابراین ناگفته پیداست که تولیدکنندگان داخلی، برندگان اصلی واقعی شدن نرخ ارز هستند برعکس وارداتچی‌ها که بازنده این میدان هستند و با سفسطه‌های سفره خانوار یا تولید داخلی به دنبال سفره دلار ارزان برای خود هستند.

⚠️ البته یک نکته هم هست. تولیدکنندگان نقابداری که تولیدشان سرهم‌بندی کردن قطعات وارداتی است هم بازنده قطع دلار ارزان هستند چرا که در واقع واردکننده هستند نه تولیدکننده! ولی سهم نرخ ارز در تولید کالاهای داخلی غیرمونتاژی به ۲۰ درصد نمی‌رسد.

✅ مدیریت واردات صادرات
🆔 @modirtamin💯