سوال: با سلام موقع مطالعه دروس عمومی به خصوص دین و زندگی تمرکز ندارم و احساس می‌کنم هر چه مطالعه می‌کنم در ذهنم نمی‌ماند؟

سوال: با سلام موقع مطالعه دروس عمومی به خصوص دین و زندگی تمرکز ندارم و احساس می کنم هر چه مطالعه می کنم در ذهنم نمی ماند؟ چکار کنم؟
🆔 @mohaselirani
🔑پاسخ: به طور کلی حواس پرتی و نداشتن تمرکز دو منبع درونی و بیرونی دارد. موانع درونی شامل افکاری هستند که مانع تمرکز کافی و لازم هنگام مطالعه داوطلب می شود. از مهم ترین عوامل درونی که باعث اشفتگی تمرکز داوطلب می شود می توان به گرسنگی و تشنگی سردی و گرمی خشم و شادی و ...اشاره کرد. از موانع بیرونی می توان به محیط پیرامون فرد و تغییراتی که در حواس انسان تاثیر می گزارد از جمله: نور شدید و یا ضعیف صداهایی که توسط وسایل برقی تولید می شوند اشاره کرد.

قابل ذکر است با توجه به ماهیت عوامل درونی و بیرونی که گفتیم حواس پرتی هایی که توسط عوامل بیرونی ایجاد می شود خیلی راحت تر می توان شرایط رو برای داشتن یک مطالعه خوب فراهم کرد.

از جمله کار هایی که می توان برای کمک به تمرکز هنگام مطالعه انجام داد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.طرح سوال از مبحث مربوطه هنگام مطالعه

2.تند خوانی مطالب

3.داشتن جدیت در هنگام یادگیری مطالب

4.خط کشیدن و یا مارکر کردن هنگام مطالعه دروس

5. به یاد داشتن اهداف و به وسیله آن با علاقه درس خواندن برای رسیدن به هدف هایی که در ذهن دارید.

6.محیط مطالعاتی خوب که آرام و دارای نور کافی و دمای مناسب باشد.

7.داشتن نگرش مثبت و دوری از افکار منفی

8.یادداشت برداری هنگام مطالعه دروس

9.انتخاب زمان مناسب برای مطالعه دروس
🆔 @mohaselirani
#پرسش_پاسخ