🔹حکیم باشی بجنورد. ✍ علوی
🔹حکیم باشی بجنورد
✍ علوی
🆔 @oralhistoryiran
🔸طبق آن چه افراد قدیمی در خاطر دارند و آن چه در کتاب ها و اسناد قدیمی نگاشته شده است، «محمد مهدی حکیم شفایی»، حکیم قدیمی شهر بجنورد است که به قول یکی از نوادگان قدیمی اش او از نواحی هرات با تعدادی از فامیل هایش به این منطقه مهاجرت کرد و در مشهد سکنی گزید.
🔹وی سال های سال در مشهد به شغل طبابت نه به صورت عطاری بلکه به صورت علمی پرداخت چنان که کتاب هایش همه بر اساس اسلوب علمی و متدهای امروزه نوشته شده بود و بیماران به طور اساسی معالجه می شدند.
🔸کتاب هایی که در گذشته به طور دستی نوشته شده بود، بعد از مهاجرت به بجنورد دوباره نگاشته شد. به گفته وی «حکیم باشی» به دعوت علمای سرآمد بجنورد مانند آیت ا... «شیخ محمد تقی بجنوردی» حدود سال هزار و 262 یا هزار و 265 به بجنورد مهاجرت می کند و سالیان دراز در بجنورد مشغول مداوای مردم و تالیف های خود می شود و کتاب هایی را که چپاول شده بود مجددا به خط زیبایی بازنویسی می کند که در حال حاضر قریب به 20 جلد آن موجود است.
🔹 فرزند ارشد «حکیم شفایی»، «عبدالکریم» نام داشت که به «نظم الاطبا» ملقب بود و از جمله شاگردانی بود که در زمان «ناصرالدین شاه» که مرسوم بود نخبه ها را به تهران می فرستادند، به تهران رفت و در «دارالفنون» مشغول درس خواندن شد که پس از اتمام درسش به اروپا رفت تا اندوخته بیشتری کسب کند.
🔸در کوچه مسجد انقلاب کنونی، حیاط بزرگی وجود داشت که حکیم شفایی در آن جا بیماران را ویزیت می کرد.
🔹داروخانه ها در زمان قدیم، مرکزی برای معالجه و مداوای بیماران بود. آن روزها از اطبای تحصیل کرده و داروهای شیمیایی خبری نبود به گونه ای که اطبای سنتی، اطلاعات و دانستنی های خود را از محضر اساتید این فن دریافت می کردند.
🔸 منبع و ماخذ طبیبان همان آثاری بود که از دانشمندان این رشته دردسترس قرار داشت و نخستین طبیب و داروساز بجنورد مرحوم «محمد مهدی حکیم شفایی» بود.
🔹«میرزا عبدالجواد حکیم شفایی» و پسر عمویش «ملامختار» که چندی در محضرعموی شان «نظم الاطبا» تلمذ کردند، پس از تکمیل اطلاعات پزشکی در بجنورد با تاسیس داروخانه به معالجه بیماران پرداختند.
🔸داروخانه «ملامختار» جنب کاروانسرای سردار بود و داروخانه حکیم باشی در کوچه ای که جنب مسجد انقلاب قرار دارد و به نام «حکیم شفایی» نامیده می شد قرار داشت بعد از چندی به مغازه ای که درحال حاضر مدخل یک صندوق قرض الحسنه در میدان شهید واقع است، انتقال یافت که تا سال 1330 فعال بود.
🆔 @oralhistoryiran
🔹بعدها داروخانه «وثوق»، «عباسیان»، «گرایلی» و «شریفی» نیز افتتاح شد که آخرین آن ها داروخانه «آریا» است.
🌏با تلخیص به نقل از بجنورد 1400