تاریخ شفاهی آتش نشانی مشهد. نشانی مشهد در اوایل دوره پهلوی اول تاسیس شده است
تاریخ شفاهی آتش نشانی مشهد
@oralhistoryiran
آتش نشانی مشهد در اوایل دوره پهلوی اول تاسیس شده است. ابتدا در گاراژي نزديک به بلديه که «گاراژخرازي» نام داشت، با اختصاص چند نفر مأمور، تعدادي گاري اسبي و سطل آب، اولين قدمها براي تأسيس اطفائيه برداشته شد. اين افراد ضمن آبپاشي معابر و خيابانها، آبياري درختان و... وظيفه داشتند در هنگام بروز حريق، با اين امکانات مختصر با آتش نيز مبارزه کنند. درنتيجه اغلب نميتوانستند بهسرعت و بهموقع به کمک حريقزدگان بشتابند. تأسيس بناي جديد آتشنشاني طبق گزارش روزنامهها به سال 1315 ميرسد. به نوشتۀ روزنامه آفتاب شرق، از طرف ادارۀ شهرداري شروع به ساختمان محلي براي اتومبيلهاي آتشنشاني شده است. اين محل در ابتدا و امتداد شمالي خيابان پهلوي و از اراضي گورستان آبميرزا انتخاب گرديد
@oralhistoryiran
خلاصۀ کارهاي ساختماني آتشنشاني در سال 1316 عبارت بود از: بناي آتشنشاني، طبقه اول نه دستگاه گاراژ با رعايت اصول فني براي توقف اتومبيلها، طبقۀ دوم سه اطاق بزرگ بهمنظور آسايشگاه نفرات، در مقابل آن، دو ساختمان مجزاي کوچکي براي نگهباني آتشنشاني و محل ناظم آتشنشاني ساختمان گرديد.
تجهيزات اصلي آتشنشاني از سه خودروي آتشنشاني، شامل دو اتومبيل پنج تني و يک اتومبيل دوتني تشکيل ميشد. رئيس آتش نشاني و دو نفر از مأموران، به همراه خانوادههايشان در همان اطاقهاي مسکوني، سکونت داشتند....
طرح تاریخ شفاهی آتش نشانی مشهد با هدف ثبت تجربیات، خاطرات، نحوه توسعه سازمان آتش شانی، امکانات، تجهیزات و... دربخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در حال انجام است. قرار است با تعدادی از بازنشستگان آتش نشانی مصاحبه های تاریخ شفاهی انجام شود. تا کنون حدود 10 ساعت مصاحبه ثبت شده است.
تاریخ شفاهی
ارسال نظر. @oralh
https://telegram.me/oralhistoryiran