🔹از اولین اتومبیل مشهد تا دارالشوفر پرنده. ✍ غلامرضا آذری خاکستر
🔹از اولین اتومبیل مشهد تا دارالشوفر پرنده
✍ غلامرضا آذری خاکستر
🆔 @oralhistoryiran
🔸ماجرای ورود اتومبیل به ایران، خودش حکایتی دارد که برای مرور آن باید روی تقویم تا سال 1280شمسی به عقب بازگردیم. همان حوالی که مظفرالدین شاه به اروپا رفت و در آن جا با این وسیله نقلیه آشنا شد و در اولین نظر به اتولهای آن دوران دل بست.
شاه قجری آن چنان محو این اتومبیلها شده بود که با وجود خالی بودن خزانه کشور، از محل چند صد هزار لیره استقراضی از بانک شاهنشاهی ایران که متعلق به انگلیسیها بود، دو دستگاه رنو خریداری و اولین خودروها را وارد ایران کرد.
🔹116سال از ورود اتومبیل به ایران میگذرد و حالا دیگر خیابانها در قُرق این چهارچرخههاست. به همین بهانه سرکی کشیدیم به گوشه و کنار تاریخ تا ببینیم معابر مشهد از چه زمانی زیرِ چرخ اتومبیل رفت:
🔸ماجرای رسیدن اولین اتول به مشهد
ده سال پس از ورود نخستین خودرو به تهران، یعنی106سال پیش، نخستین اتومبیل وارد مشهد شد. این موضوع بهعنوان خبری مهم مورد توجه روزنامههای مشهد قرار گرفت.
🔹روزنامه «نوبهار» شرح ورود نخستین اتومبیل به مشهد را در گزارشی چنین آورده است: «چند روز قبل اول صفر 1332 قمری برابر 9 دی 1292 خورشیدی مطابق 30 دسامبر 1913 میلادی یک دستگاه اتومبیل از راه طهران وارد مشهد شد. این اول اتومبیلی است که به خراسان آمده و مقدم آن را باید محترم شمرد. زیرا شمایل میمون اتومبیل، دلیل هیکل مقدس ماشینهای بخاری و ترنهای زیبنده است. میتوانیم امیدوار شویم که ان شاء ا... به زودی از همین راه، راه آهن به طرف ما نزدیک شود. صاحب اتومبیل دکتر پوزین آلمانی نماینده فابریک (لوسیس- برونینگ) است. این اتومبیل از انزلی به رشت و قزوین و از آن جا به همدان و اصفهان و شیراز و کرمانشاه و عراق و طهران سیر کرده و از طهران هم به مشهد آمده است. طول مسافرت اتومبیل از طهران تا مشهد نوزده روز بوده ولی حساب پیمایش راه و حرکت اتومبیل کلاً در تمام مسافرت 42 ساعت بوده است... اولین اتومبیلی که وارد مشهد شد حدود یک ماه توقف داشته و سپس از راه تربت و کاشمر، در میان لوت زده به کرمان رفته، از آن جا به یزد و از یزد به اصفهان و از آن جا به بغداد خواهد رفت. علی الظاهر ماموریت دکتر مزبور راجع به امور تجاری است...»
🔸اما بعدها با زیاد شدن تعداد خودروها، گاراژهایی در مناطق مختلف مشهد ایجاد میشود که محل جابهجایی و حمل و نقل مسافران و زائران حرم مطهر از مشهد به دیگر نقاط مختلف ایران از جمله؛ تهران، تبریز، قزوین، قم، اصفهان، افغانستان، یزد، زاهدان، بیرجند و...است.
🔹براساس روایتهای تاریخی، در اوایل قرن حاضر 20 گاراژ در نقاط مختلف از جمله خارج دروازه ارگ، خیابان تهران، خیابان سفلی، بالا خیابان، فلکه جنوبی و خیابان طبرسی قرار داشت. گاراژ اطمینان، سعادت، توسلی، توکلی، نشان، وطن و حسینی از قدیمی ترین گاراژهای مشهد بود.
🔸 در گزارشی آمده که در سال 1312ه.ش در شهر مشهد، 153 اتومبیل شخصی و 13 اتوبوس در خیابانهای آن دوران تردد میکردند.
🔹 دارالشوفر پرنده، اولین رانندگان مشهدی را تربیت کرد
🆔 @oralhistoryiran
🔸 در این میان، اندکاندک با افزایش شمار خودروها در شهر، علاقه مردم به آموزش رانندگی هم بیشتر میشود. همین بهانهای فراهم میکند تا در سال 1304ه.ش شهر مشهد شاهد تاسیس نخستین آموزشگاه رانندگی باشد. «پرنده» نخستین آموزشگاه رانندگی مشهد است که به مشهدیهای مشتاق، اصول فرمانگرفتن و کار با گاز و دنده را میآموزد. این آموزشگاه که احتمالاً در سال 1304ه.ش راهاندازی شده، به «دارالشوفر پرنده» مشهور بود.
در سالهای نخست تاسیس دارالشوفر پرنده، سالی یک مرتبه از داوطلبان فن رانندگی امتحان گرفته میشد. ششمین دوره آن در سال 1309 انجام شده است....
ادامه در👇
http://yon.ir/ia2Ga
🌏به نقل از روزنامه خراسان