یک چهره یک نگاه:. بزرگ مردی که «ایرج افشار» نام داشت

یک چهره یک نگاه:
بزرگ مردی که "ایرج افشار " نام داشت
@oralhistoryiran
✅ایرج افشار متولد 1304 ومتوفي 18 اسفند 1389 می باشد .تحصیلکرده دانشگاه تهران و استاد نخبه در فهرست نگاری و ایران شناسی که شهرتش بر اهل دانش واضح هست.خانواده ای فاضل وايراندوست و توانمند که "بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار"در چهارراه زعفرانیه و فعالیتهای آن پیرامون پژوهش وتحقیق در باب کشورمان برهیچ کس پوشیده نیست. از طرف این بنيادهرساله در محل باغ موقوفات گردهمایی با حضور اندیشمندان و اساتید برگزار ميشودوجايز ه به برترین پژوهشگر تعلق میگیرد. یاد آور میشود شعباتی ازین بنیاد در کشورهای خارج هم فعالیت میکنند.
✅سالی که بنده افتخار حضور در جشن را داشتم حدود (86) جایزه به یک محقق دانمارکی که درباره سنایی غزنوی کارکرده بود تعلق گرفت. بنده که زیاده وصف بلند نظری و نجابت ایشان را شنیدم یکبار جسارت کرده اجازه حضور از جناب ایشان طلبیدم ؛ایشان با بزرگواري قبول کردند آن روز مصادف با هفته معلم 17 /2 /1387 بود. از خراسان رفته بودم (قبل از آن یک نسخه خطی از عصر قاجار تصحیح کرده بودم از طرف انتشارات موقوفات چاپ شده بود)لذا این آشنایی قبلی باعث شد استاد قبول رحمتم بفرمایند. تمام احساسم این بود که امروز وعده دیدار با انديشمندترين معلم ؛دلسوزترين پدر ونجيبترين انسان دارم؛بلکه به این یقین داشتم.
البته با ترافیک تهران آشنا نبودم و با نیم ساعت تاخیر رسیدم ایشان به گرمی منو پذیرفتن وصحبتهايي ردوبدل شد از زندگی مردم شهرستان می پرسیدند از وضعیت کشاورزی و.... ...با توجه به اینکه اردیبهشت بود بنده نیز سعی کردم با نوید باران وبارندگي و فراوانی محصول استاد را خوشحال کنم.واز دردهای عمیق و دلسوزانه ايراندوستي اش کمي بکاهم .
✅آن روز با تمام روحیه رفته بودم که روزی به یادگار در صفحه زندگیم داشته باشم "خضری" بود که به "نو اموزان "همت عطا میکرد "سلیمانی "بود که با" موران "نرمخويی می نمود .رهنمودها وراهنماييها..........:
✅ترک این مرحله بی همرهی خضر مکن.
ظلمات است بترس از خطر گمراهی.
✍ اکرم حسن ابادی
👇👇
@oralhistoryiran:
تاریخ شفاهی
ارسال نظر. @oralh
https://telegram.me/oralhistoryiran