🔻فرجام اولین دانشجویان اعزام به اروپا

🔻فرجام اولین دانشجویان اعزام به اروپا

🆔 @oralhistoryiran
✍ عباس میرزا ولیعهد اولین گروه دانشجویان را جهت تحصیل به اروپا فرستاد.
شاهزاده عزالدوله پسر فتحعلیشاه در خاطرات خود در مورد فرجام این گروه محصلین می گوید:
شاگردانی چهل نفر، که به فرنگ فرستاد تا صنایع بیاموزند، امیر نظام گروسی هر یک را به کاری تعیین کرد.
لیکن شاگردان نالایق و بیشتر از پست مردمی بودند. درست یاد نگرفتند و پس از برگشتن، شاگرد منجم را کنسول، شاگرد نقاش را موزیکانچی نمودند. صحاف را تاجر کردند، توپچی را معلم زبان کردند.
همچنین هریک را به کاری که نمی دانستند و نخوانده بودند گذاشتند، هیچ فایده نبردند...
🆔 @oralhistoryiran
📚منبع: سفرنامه عزالدوله، نشر نامک، به کوشش مسعود سالور، سال ۱۳۷۵ ص ۲۴