🔴 اصفهان شناسی و گمشدهای به نام ثبت جهانی. ✍ محمدرضا زادهوش
🔴 اصفهان شناسی و گمشده ای به نام ثبت جهانی
✍ محمّدرضا زادهوش
@oralhistoryiran
🔹ای کاش ثبت جهانی شهر یزد، فرصتی مناسبی فراهم میآورد تا در اصفهانشناسیهایمان تجدید نظر کنیم. کمی به گذشته بازگردیم، آن زمان که قرار بود گذری از اصفهان را به ثبت برسانیم. چند کوچه را تاق زدیم و با آجرهای سنتینما سعی کردیم گسستگی بازار را بپوشانیم که یعنی اینجا بزرگترین بازار آجری دنیاست که نبود؛ چون اصفهان مثل تبریز در امتداد بازارش شکل نگرفته است. تا برسیم به میدان نقش جهان که تنها سعی در حفظ پوسته روییاش داشتیم و جویاش را از آن دریغ کردیم.
بعد خیابان سپه که استانداری و شهرداری را در باغ چهلستونش ساختیم. حالا میرسیم به جهاننما که شهردار میخواست نشان دهد نه تنها زشت نیست و آسیب منظری وارد نکرده است، شاهکار معماری دنیاست و بعد چهارباغ عباسی که با مترو، از درون، تهیاش کردیم و بدنهاش را از معماری آلمانی که از دوره رضاشاه به جا مانده بود پاک کردیم و ده بار برای بدنهسازی شرقی آن نقشه کشیدیم.
سردر هشت بهشت را ویران کردیم و مدرسه چهارباغ، هم مادیاش را از او گرفتیم و هم نامش را و حالا زاینده رود که اگر در زمان پهلوی دوم، یک هتل کورش بر کرانش بود، حالا دهها ساختمان بلند در کنارش ساختیم.
🔸سیوسه پل و خواجو را محاصره کردیم و بعد، از پل مارنان هم نگذشتیم. حالا این همه ساختمان دراز و بیقواره را به هم پیوند زدیم، زندهرود را از رودخانه به کوچه تبدیل کردیم. محققان در حال نوشتن مقاله برای همایش فلان موضوع بودند، و اصفهانشناسان در حال افزودن بر رزومه علمی خودشان.
گیرم که سر یونسکو را کلاه می گذاشتیم، آیا می شد با این همه کارهای زشت زشت، سر زیبایی را هم کلاه بگذاریم؟
▫️
▪️▫️
▫️▪️▫️
🌐 تاریخ شفاهی
@oralhistoryiran