🔻اتاق مصاحبه. ✍ دکتر مرتضی نورایی. 🆔 گفتوگوی دو جانبه یا چند جانبه مدار اصلی تاریخ شفاهی است
🔻اتاق مصاحبه
✍ دکتر مرتضی نورایی
🆔 @oralhistoryiran
✔️بیشک گفتوگوی دو جانبه یا چند جانبه مدار اصلی تاریخ شفاهی است. در واقع مصاحبه اکتشافی در هر شکل و قالب از آن جهت اهمیت مییابد که طرفهای گفتوگو بتوانند متن کم و بیش معتبری از مذاکرات خود استخراج و استحصال کنند. در همه متون روش تحقیق و نزد همه محققان بر این مسئله تأکید است که مصاحبهشونده و ذهن او در همه حال باید در آرامش و در محیطی مطبوعِ وی مورد پرسش و پاسخ قرار گیرد. بنابراین، این مرحله مصاحبه دقیقاً طبق میل او باید شکل گرفته و نسبت به مکان آن حس مناسبی داشته باشد. اما اینکه سازمانها به این فکر افتادهاند که اتاقی برای این منظور در نظر بگیرند، ممکن است از نظر اداری بسیار مطلوب باشد؛ کوتاه کردن زمان، حضور و کنترل مصاحبهگر و مصاحبه شونده، کم کردن هزینههای جانبی و ترافیکی، کیفیت ضبط و تصویر برداری، و .... .
✔️اما این نکات تنها برای یک کار فرموده یا فرمایشی میتواند مفید باشد: افرادی با حقوق معین، صبح ساعت معین، ملاقاتی معین مثلاً 45 دقیقهای، صحبتهای معینی که باید صورت بگیرد و معمولاً مرضی الطرفین باشد و در نهایت به تولید مطمئن و معینی دست یابد که اسباب خشنودی مدیران خواهد بود. کار انجام شده است. این شکل مصاحبهبندی سخت اداره کردن و اداری کردن مصاحبه است، و ارزش و اعتبار آن در شک و ابهام اساسی است. معلوم نیست این فکر از چه روی صادر شده است؟! و حتی در اخبار هست که هزینه های بالایی برای فراهم کردن این اتاقها خرج شده است.
🔸 آیا منظور انجام یک کار است؟ لطفاً تاریخی شفاهی را این گونه مضمحل نکنید. با کدام صاحبنظری در این زمینه مشورت شده است؟ این جزو بدایع و اختراعات است.
🆔 @oralhistoryiran
🌎به نقل از انجمن تاریخ شفاهی
🔺چنانچه دوستان نقدی به این یاداشت دارند، ارسال کنید به:
@oralh