🔻اتاق مصاحبه. ✍ دکتر مرتضی نورایی. 🆔 گفت‌وگوی دو جانبه یا چند جانبه مدار اصلی تاریخ شفاهی است

🔻اتاق مصاحبه
✍ دکتر مرتضی نورایی
🆔 @oralhistoryiran
✔️بی‌شک گفت‌وگوی دو جانبه یا چند جانبه مدار اصلی تاریخ شفاهی است. در واقع مصاحبه اکتشافی در هر ‏شکل و قالب از آن جهت اهمیت می‌یابد که طرف‌های گفت‌وگو بتوانند متن کم و بیش معتبری از مذاکرات ‏خود استخراج و استحصال کنند. در همه متون روش تحقیق و نزد همه محققان بر این مسئله تأکید است که ‏مصاحبه‌شونده و ذهن او در همه حال باید در آرامش و در محیطی مطبوعِ وی مورد پرسش و پاسخ قرار ‏گیرد. بنابراین، این مرحله مصاحبه دقیقاً طبق میل او باید شکل گرفته و نسبت به مکان آن حس مناسبی داشته ‏باشد. اما اینکه سازمان‌ها به این فکر افتاده‌اند که اتاقی برای این منظور در نظر بگیرند، ممکن است از نظر ‏اداری بسیار مطلوب باشد؛ کوتاه کردن زمان، حضور و کنترل مصاحبه‌گر و مصاحبه شونده، کم کردن ‏هزینه‌های جانبی و ترافیکی، کیفیت ضبط و تصویر برداری، و .... .
✔️اما این نکات تنها برای یک کار فرموده ‏یا فرمایشی می‌تواند مفید باشد: افرادی با حقوق معین، صبح ساعت معین، ملاقاتی معین مثلاً 45 دقیقه‌ای، ‏صحبت‌های معینی که باید صورت بگیرد و معمولاً مرضی الطرفین باشد و در نهایت به تولید مطمئن و معینی ‏دست یابد که اسباب خشنودی مدیران خواهد بود. کار انجام شده است. این شکل مصاحبه‌بندی سخت اداره ‏کردن و اداری کردن مصاحبه است، و ارزش و اعتبار آن در شک و ابهام اساسی است. معلوم نیست این فکر ‏از چه روی صادر شده است؟! و حتی در اخبار هست که هزینه های بالایی برای فراهم کردن این اتاق‌ها ‏خرج شده است.
🔸 آیا منظور انجام یک کار است؟ لطفاً تاریخی شفاهی را این گونه مضمحل نکنید. با کدام ‏صاحب‌نظری در این زمینه مشورت شده است؟ این جزو بدایع و اختراعات است.
🆔 @oralhistoryiran ‏
🌎به نقل از انجمن تاریخ شفاهی

🔺چنانچه دوستان نقدی به این یاداشت دارند، ارسال کنید به:
@oralh