مهدیه مشهد. بنا کرد

مهدیه مشهد
@oralhistoryiran
مرحوم علی اصغر عابدزاده نخستین مدرسه خود را به نام مهدیه در محله بالا خیابان کوچه شمالی باغ نادری معروف به کوچه مقبره در سال 1325ش. بنا کرد.
مهدیه در زمینی به مساحت 1400متر مربع و با زیربنای820متر در یک طبقه احداث شد. دارای شش کلاس 36متری, تالاری دویست متری و صحن حیاط 650متری بوده است.
@oralhistoryiran
انتخاب مهدیه به عنوان مرکز فعالیت های سیاسی جمعیت های موتلف اسلامی در سال1330ش. و حضور نواب صفوی در فروردین1332 از رویدادهای قابل توجه این بنا در سال های اولیه تاسیس می باشد.
ساعت هفت بعدازظهر سی ام دی ماه 1340ش. براثر اتصال سیم برق جرقه ای زده شد که موجب اتش سوزی در مهدیه گردید.
در چند روز نخست اتش سوزی, بسیاری از مردم برای ابراز همدردی با عابدزاده و اعضای انجمن پیروان قران به مهدیه می امدند, نه تنها کسی از عابدزاده غرامتی نگرفت بلکه با گذشت کمتر از یک هفته از این اتفاق کمک های به مهدیه شد.
هفتاد سال از تاسیس نخستین مهدیه در شهر مشهد می گذرد, طی این سال ها بخصوص قبل از انقلاب این بنا نقش مهمی در اموزش و مراسم مذهبی داشته است. این روزها این بنا در سکوت مطلق در حال تخریب است. هر چند گزارش ها حکایت از تلاش برای ثبت ملی این بنا در سال گذشته دارد ولی یکی دیگر از بناهای که بخشی از خاطرات جمعی مردم مشهد در ان شکل گرفته, در قاب فراموشی قرار خواهد گرفت...

تاریخ شفاهی
ارسال نظر. @oralh
https://telegram.me/oralhistoryiran