معمار بیمارستان شاهرضا. آغاز سال ۱۳۰۷ش. /۱۳۴۶ق

معمار بیمارستان شاهرضا
@oralhistori
از آغاز سال 1307ش./1346ق. ساختمان بیمارستان شاهرضا (امام رضا)شروع گردیده است. طرح بنا توسط آقای طاهرزاده بهزاد ترسیم شده است. بعد از اینکه طاهرزاده بهزاد در شهریور1307/1928م. جهت احداث آرامگاه فردوسی وارد مشهد شد، آستان قدس از او درخواست کرد نقشه‌ای برای بیمارستان آستان قدس مطابق با احتیاجات اداره تولیت ترسیم کند.
کریم طاهر زاده بهزاد پسر ملا محمد طاهرزاده بهزاد در سال 1267ش./1888م. در تبریز متولد شد. وی از مشروطه خواهان تبریز بود. در سال1287ش. مجبور به ترک وطن شد ومدت 18سال در استانبول زندگی کرد. طاهرزاده بهزاد در استانبول تحصیلات متوسطه را به پایان رساند و سپس به همراه برادرش وارد دانشکده هنرهای زیبا شد. او پس از پایان تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا در سال 1296ش. در وزارت اوقاف استانبول استخدام و به کار مشغول شد. وی در سال 1300ش. در امتحان دکترای مدرسه عالی تکنیک برلین قبول شد. وی رئیس ساختمان کل قشون و معلم مدرسه عالی مهندسی در تهران و عضو انجمن معماران و مهندسین در برلن هم بوده است. طاهر زاده بهزاد در سال 1305ش. به ایران بازگشت ودر اداره بلدیه استخدام شد. وی از سال 1307ش. برای طراحی آرامگاه فردوسی به مشهد آمد و حدود شش سال و نیم در مشهد زندگی می‌کند. بنای بیمارستان شاهرضا، ساختمان شیرو خورشید، احداث خیابان و استخر کوهسنگی، دبیرستان شاهرضا از جمله طرح‌های وی در مشهد می‌باشند. فعالیت‌های فرهنگی کریم طاهرزاده بهزاد برای اعتلای حرفه معماری در اماکن مختلفی تجلی پیدا کرده است. علاوه بر معماری آثار نوشتاری هم از وی به جا مانده است. این معمار و هنرشناس معروف در آخر مردادماه 1342/1963م. در تهران در سن 75 سالگی وفات یافت و در امامزاده قاسم به خاک سپرده شد.

https://telegram.me/oralhistori