‌🔴اقبال دانشجویان به دکتر شریعتی.. کلاسها، از سال ۴۶ به بعد، دکتر بتدریج مطرح شد

‌🔴اقبال دانشجويان به دکتر شريعتي

@oralhistoryiran
✅در كلاسها، از سال 46 به بعد، دكتر بتدريج مطرح شد. سال 46 يا 47 بود كه بچه‌هاي رشتة تاريخ طومار امضا كردند و خواستند با دكتر درس داشته باشند و اين براي گروه تاريخ قدري غير عادي بود كه دانشجويان تقاضاي حضور در كلاسهاي استادي را مطرح كنند كه هنوز با وي درس نداشته‌اند!
دانشجويان روشهاي كلاسيك و روخواني در تدريس ناراضي بودند. دكتر مي‌گفت «اين كار من نيست كه نسخ چاپي را تبديل به نسخ خطي كنم»! و روش سهل و در عين حال ممتنعي داشت كه براي دانشجويان جالب بود.
✅ شريعتي از دو بعد براي دانشجويان جاذبه داشت:
از بعد تكيه بر روي مسايل مذهبي و ايجاد «آنتاگونيسم» و تقابل علمي ميان گرايشهاي مختلف ديني؛ و نيز ميان اسلام و مكاتب غير ديني، به نحوي كه افراد خارج از دانشگاه را نيز به كلاسها مي‌كشاند.
✅كما اينكه من خود شاهد بودم كه يك روز خانمي به دانشكده آمده بود تا با دكتر بحث كند. خانم محجبه‌اي بود كه دكتر به او گفت من الان سر كلاس هستم و نمي‌توان درس را رها كنم و با شما گفتگو كنم! در داخل دانشگاه هم از رشته‌هاي ديگر به كلاسهاي دكتر مي‌آمدند و گاه از كلاسهاي ديگر رشتة تاريخ، دانشجويان كلاسهايشان را رها مي‌كردند و به درس دكتر مي‌آمدند و شركت‌كنندگان از ظرفيت كلاسها بيشتر مي‌شدند و عده‌اي دم در مي‌ايستادند و يا در راهرو؛ و اين خود موجب جلب توجه بيشتر مي‌شد....
📚خاطره از: نقی لطفی/به نقل از شریعتی در دانشگاه مشهد
🌏 تاریخ شفاهی
👉 @oralhistoryiran