روایت محمدعلی ابرآویز از ساخته شدن سرود بوی گل سوسن و یاسمن آید

روايت محمدعلي ابرآويز از ساخته شدن سرود بوي گل سوسن و ياسمن آيد
@oralhistoryiran
⚪️⚪️⚪️
محمدعلي ابرآويز سازنده سرودهاي انقلابي گفت: قطعه بوي گل سوسن و ياسمن آيد قبل از ورود امام خميني(ره) و در زماني كه ايشان در تبعيد بودند، ساخته شد. بنده كه در آن سال‌ها اكثر سرودهاي انقلابي را ساخته و يا تهيه‌كنندگي آن را بر عهده داشتم، ‌قطعه بوي گل و سوسن و ياسمن آيد يا همان ديو چو بيرون رود» را قبل از آمدن امام به تهران ساختم. در واقع زماني كه ايشان در عراق بودند و حتي زودتر از اين كه سر و صداها با نوشتن اخبار در مطبوعات بلند شود، به ما خبر رسيد كه امام علاقه‌مند هستند كه به وطن برگردند، شما كاري مي‌توانيد بكنيد كه اين تبعيد بشكند و دولت مجبور به حضور ايشان در ايران شود؟
ما استوديو را براي ضبط اين كار دزديديم و مخفيانه كار كرديم، به طوري كه شب ها ساعت 30 : 19كه حكومت نظامي شروع مي‌شد، ما به اين استوديو مي‌رفتيم و 30 : 7صبح بيرون مي‌آمديم. در اين مدت همه نوازنده‌ها و خواننده‌ها، پابرهنه وارد استوديو مي‌شدند تا جاي پاي كسي روي زمين نباشد. همچنين هر چند دقيقه يكبار، پنجره ها را باز مي‌كرديم تا هوا جابه جا شود.
از آنجايي كه آن استوديو در محله ارمني‌نشين‌ها بود، اين دوستان با ما همكاري زيادي مي‌كردند، به طوري كه آنها پشت پنجره‌ها كشيك مي‌دادند و وقتي ماشين گشت مي‌آمد، با طناب زنگوله دار كه روبروي استوديو آويزان كرده بودند، به ما خبر مي‌دادند. ما نيز سكوت مي‌كرديم تا ماشين رد شود.
🔴به نقل از: وب سایت موزه عبرت ایران

تاریخ شفاهی
ارسال نظر. @oralh
https://telegram.me/oralhistoryiran