🔹موزه بانک ملی ایران افتتاح شد
🔹موزه بانک ملی ایران افتتاح شد
@oralhistoryiran
موزه بانک ملی ایران عصر امروز (چهارشنبه) در آیینی با حضور معاون اول رییس جمهوری در ساختمان قدیم این بانک در خیابان فردوسی تهران گشایش یافت.
🔸به گزارش ایرنا، در این آیین افزون بر «اسحاق جهانگیری»، «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «مسعود سلطانی فر» معاون رییس جمهوری، «زهرا احمدی پور» رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، «محمدرضا حسین زاده» مدیرعامل بانک ملی ایران و اعضای هیات مدیره این بانک به همراه جمعی از مدیران بانکی حضور داشتند.
🔹ساختمان موزه بانک ملی ایران که پیشتر ساختمان صندوق پس انداز این بانک بود، در سال 1307 خورشیدی در خیابان فردوسی تهران ساخته شد و بیستم آذرماه 1379 به شماره 2930 در آثار ملی ایران به ثبت رسید.
🔸اکنون این ساختمان، به گنجینه ای از آثار و اشیای نفیس و کهن به ویژه گنجینههای بانکداری از سنوات مختلف تاریخی ایران تبدیل شده است و مسکوکاتی از دوره هخامنشیان، ساسانیان و آثار گرانبهای هنری مانند تابلوهای نفیس نقاشی، خط، فرش و... را نگهداری می کند.
🔹نمایش ادوات و ابزارهای تاریخی و قدیمی بانکداری و همچنین هدایای کشورهای مختلف در 89 سال فعالیت بانک ملی ایران، از دیگر اهداف راه اندازی موزه بانک ملی ایران است.
🔸این ساختمان را یک معمار آلمانی به نام «هنریش» با الهام از بناهای به جای مانده از دوره هخامنشیان و تلفیق معماری باستانی ایران و معماری اروپا طراحی کرد.
🔹تبدیل این ساختمان به موزه بانک ملی ایران در مردادماه 1392 به تصویب هیات مدیره این بانک رسید و هدیهها و یادبودهای گرانبها که از بانکهای خارجی برای بانک ملی فرستاده شده است، در آن به نمایش درمی آید.
🔸در این موزه مجموعه کاملی از هدیههای تاریخی بانک، افزارهای دفتری و دستگاه چاپ اسکناس، عکسهای کهن، سکه و اسکناسهای کهن و افزارهای تشریفاتی بانک در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد.
🔹مدیرعامل بانک ملی ایران افتتاح موزه این بانک را اقدامی مهم برای شناساندن تاریخ کشور و بانک ملی ایران به عموم مردم ارزیابی کرد و گفت: وجود سکه های دوره هخامنشی، نقاشی های مدرن و کلاسیک، اشیای قیمتی اهدا شده از سوی بزرگان دنیا و نیز اسناد معاملات بزرگ در موزه بانک، نشان دهنده اعتماد به این بانک در سطح جامعه است.
🔸حسین زاده افزود: در نگاهی گذرا، عظمت و ابهت این بانک و جایگاه ویژه آن در عرصه تاریخ کشور مشهود است.
🔹به گفته وی، موزه بانک ملی ایران مجموعه سکه های ایرانی از دوره هخامنشی تا پهلوی را در قالب 40 آلبوم و 10 هزار و 37 سکه در خود جای داده است.
🔸حسین زاده تاکید کرد این بانک همیشه نگاهی ویژه به هنر و صنایع دستی کشور داشته و در دوره های مختلف به منظور حمایت از صنایع دستی و فرهنگ کشور، مجموعه ای از آثار هنری ساخته شده از طلا و مس و نقره را جمع آوری کرده است و گفت: این آثار با نهایت دقت و امانتداری در موزه بانک نگهداری شده و این مجموعه را به گنجینه ای ارزشمند از هنر تبدیل کرده است.
🔹مدیرعامل بانک ملی ایران افزود: این بانک در همه دوره ها، بزرگ ترین بانک کشور و یکی از مهمترین بانک های منطقه بوده، به طوری که در سال 1357 نمایندگان حدود 120 کشور به جشن سالگرد تاسیس بانک ملی ایران دعوت شدند و 46 فقره از هدایای شرکت کنندگان در آن، اکنون در موزه موجود است.
🔸رئیس هیات مدیره بانک ملی ایران همچنین اعلام کرد: برخی اسناد باارزش که به فراخور 89 سال فعالیت بانک ملی ایران جمع آوری شده است، در موزه نگهداری می شود.
🔹حسین زاده یادآوری کرد ساخت ساختمان موزه بانک ملی ایران در 1315 به پایان رسید و تاثیر معماری دوره ساسانی و هخامنشی در آن دیده می شود؛ این ساختمان که خود یک اثر هنری ارزشمند است، از سال 1318 تا 1395 در اختیار صندوق پس انداز ملی ایران قرار گرفت. /
🌏عصر ایران
🌐 تاریخ شفاهی
@oralhistoryiran