🔴امشب میخواهیم به سرکاتل برویم …. نگاهی به مراسم سرکاتل (کتل) در سبزوار قدیم.. ✍وجیه بیدی
🔴امشب می خواهیم به سرکاتل برویم...
نگاهی به مراسم سرکاتل(کُتَل)در سبزوار قدیم
✍وجیه بیدی
@oralhistoryiran
✅در گذشته چون ماه مبارک رمضان به نیمه می رسید،مردم از ان شب به عنوان شب کاتل یا کتل(به معنای کوه) (با ضمه ک وفتح ت ) یاد می کردند در این شب زنان نوعی نان روغنی که متشکل از روغن حیوانی ،سبزی مخصوص، ادویه، پیاز، گوشت قورمه بودرا تهیه می کردند؛ وفلسفه این کار ان بود که معتقد بودند ماه رمضان مانند کوهی است که تا شب پانزدهم ، نیم ان را که (سربالایی کوه بوده است )رفته اند وبا این غذای مقوی بقیه ی ان را که اتفاقا سرازیری کوه است ؛ راحت تر طی خواهند کرد و ازشب پانزدهم به بعد به اصطلاح از کاتل پایین می امدند.
✅بزرگ ترها که روزه می گرفتند به مزاح به بچه های کوچک می گفتند که امشب می خواهیم به سر کاتل برویم وچه کودکان ساده دلی که تا نیمه های شب بیدار می ماندند تا با پدر ومادر خود به سر کاتل بروند اما به دلیل کمی سن عاقبت به خواب می رفتند، وصبح هنگام والدین به ان ها می گفتندکه خواب ماندید وشما را با خود نبردیم پس از نان روغنی های مانده از شب به انان می دادند ومی گفتند که انها را از بالای کاتل اورده اند واین خردسالان به گریه از والدین خود قول می گرفتند که سال دیگر انها را نیز ببرند وکو تا سال بعد که ادمی به امید زنده است.
✅تاریخ شفاهی
@oralhistoryiran