🔴آئین آتش زدن آدمک ابن ملجم در روستای نشلج
🔴آئین آتش زدن آدمک ابن ملجم در روستای نشلج
@oralhistoryiran
🔸 یکی از آیین های باوری در میان مردم کاشان و روستاهای اطراف آن آیین به آتش کشیدن آدمک ابن ملجم مرادی قاتل مولای متقیان، حضرت علی(ع) است.
این آیین تا گذشته ای نچندان دور در اغلب روستاهای کاشان برگزار می شده است اما امروزه به جز در روستای نشلج کمتر روستایی را می توان نام برد که در آن این آیین کهن روایی داشته و به صورت نمادین برگزار شود.
🔸بنابر اغلب روایات در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان امام حسن مجتبی(ع) در پی قصاص قاتل پدر گرامیشان برآمده و ابن ملجم مرادی را به هلاکت رسانیدند.
🔸بر اساس این سنت مردم روستای نشلج از گذشته تاکنون عصر شب بیست و هفتم ماه رمضان درصدد ساختن آدمکی با استفاده از چوب و لباس های کهنه و فرسوده برمی آیند.اغلب چهره این آدمک سیاه شده و گردن آویزی از سرگین الاغ به گردن او می آویزند تا در نظر عام مضحک تر نمایش داده شود...این آدمک اغلب توسط کودکان ساخته شده و سوار بر الاغی نزدیک غروب شب بیست و هفتم ماه رمضان در سراسر روستا گردانده می شود.
🔸دسته های کودکان دنبال این آدمک با خواندن اشعار خاصی و با زدن دست و کف زنان آدمک گردان را همراهی می کنند که مضمون بعضی از این ابیات چنین است:
⭕️ابن ملجم مراد
آتش از گورت درآد..
🔸کودکان پس از گرداندن آدمک در روستا او را به بلندی مشرف به روستا برده و با شادی و شور خاصی آدمک ابن ملجم مرادی را به آتش می کشند.
✍ سعید رحمتی/ کاشان انلاین
✅ تاریخ شفاهی
@oralhistoryiran