رادیو نفتی. جالب از یک «رادیو نفتی» پیش از همه گیر شدن استفاده از باتری و برق
رادیو نفتی
@oralhistori
تصویری جالب از یک "رادیو نفتی" پیش از همه گیر شدن استفاده از باتری و برق
در سال ۱۳۲۵ خورشیدی که برق و باتری همه گیر نبود…، برخی خانواده های ایرانی از نفت برای روشن کردن رادیوهایشان استفاده می کردند!
روش کار رادیو نفتی این گونه بود که نفت در مخرن یک چراغ نفتی ریخته می شد و حرارت چراغ ، پره هایی که اطراف شعله آن بودند را گرم می گرد و این حرارت در فرایندی تبدیل به انرژی محدود الکتریسیته می شد و رادیو را به کار می انداخت…
نمونه رادیوی نفتی “رادیو آندریا مدل ۹۰۱ ” بوده است.براساس شنیده هاازپدربزرگها اولین رادیوتوسط مرحوم ملاقنبررحیمزاده درسال ۱۳۰۸ به باجگیران آورده شده که مردم برای دیدن آن وشنیدن برنامه به زبان فارسی که ازبرلین آلمان باصدای مرحوم بهرام شاهرخ پخش میشد به منزل مرحوم ملاقنبررحیم زاده میرفتند وپدربزرگهایمان که سن کمی داشتند میگویندبچه هاازپشت پنجره درحالی که سراپا گوش شده بودند ونفسها درسینه هاشان حبس شده بود به صدای رادیو گوش میدادند.
پیروزباشد
✍آ حبیب فریبد
@oralhistori