🔴عروسی درخت نارنج. از آداب و رسوم مردم شیراز در ایام عید عروسی درخت نارنج است

🔴عروسی درخت نارنج
@oralhistoryiran
✅یکی از آداب و رسوم مردم شیراز در ایام عید عروسی درخت نارنج است. در شیراز رسم بر این است که اگر درخت نارنجی که در خانه است، نارنج کم بدهد یا اصلاً ندهد، آن را عروس کنند و برایش مراسم عروسی بگیرند. برای این کار، ابتدا زن صاحب خانه، زنان همسایه را دعوت به عروسی درخت نارنج می کند، همه در یک زمان مشخص در خانه جمع می شوند و زن صاحبخانه اره ای را بر می دارد تا شاخه های درخت را ببرد. یکی از زنان همسایه جلو می آید و ضامن درخت می شود. سپس تور بسیار نازکی روی درخت می کشند، شکر پنیر روی درخت می پاشند، کِل می زنند، واسونک می خوانند و شادی می کنند و بر این باورند که آن درخت، سال بعد در فصل بهار، بار نارنج خواهد داشت.
🌏به نقل از: شیرازه
👇👇

@oralhistoryiran:
تاریخ شفاهی
ارسال نظر. @oralh
https://telegram.me/oralhistoryiran