اصفهان کودکی من یک عیب داشت …. ✍ محمدرضا زادهوش
اصفهان کودکی من یک عیب داشت...
✍ محمّدرضا زادهوش
🆔 @oralhistoryiran
✅ اصفهان کودکی من، یک عیب داشت، و آن هم قطع شاهرگ بازار به دست پهلوی اول بود.
نسل ما هر روز بر زشتیها و عیبهای شهر افزود. برای پیوستن دوباره بازار، طرح میدان امام علی را اجرا کرد. میدانی بزرگ که نه تنها دلگشا نیست که با دیدن آن، غم عالم به یکباره بر سر آدم خراب میشود.
هیبت منار مسجد علی فروریخت و بلکه با این میدان بزرگ و بیجا ترور شخصیت شد.
✅ ایجاد محوطههای بزرگ برای پارکینگ خودروها و برهم زدن نظم کوچهها و بازار بزرگ و بازارچهها، تمامی ندارد.
حکم این بود که با ایجاد خیابان حکیم، باز رگ بازار را بزنیم. اگر رگ زدن بد است، چرا ما انجامش دادیم، مدتی گذشت تا با ایجاد چهارطاقی و درست کردن چهارسو مانندی، زشتی این ناحیه بریده شده را پنهان کردیم.
طرح آن یکی خیابان شمشیری را که از چهارباغ پایین به خیابان سپاه میخورد، هنوز اجرا نکردهایم، خدا رحم کند. اما در مسیر این خیابان حکیم، حکمتی دیگر از ما سر زد، و آن هم تخریب حمام خسروآغا بود و تخریبش را با دیوارنویسی، تبریک گفتیم. سالهاست بخشی از این حمام، با چند ستون سنگی، پابرجاست. حال، مدیر میراث فرهنگی اصفهان، خبر از مرمت آن داده است.
🆔 @oralhistoryiran
هر روز به آن سر میزنم، مدتی گذشته و مرمت، پیشرفتی نداشته است، مقداری شن و آجر، خالی کردهاند. تابلوی مشخصات پیمانکار و مجری هم برای آن نصب نشده است؛ چرا؟