فیروزه یک بهشت کوچک خاکی بود …

فیروزه یک بهشت کوچک خاکی بود...
@oralhistori
کلنل ییت سرکنسول انگلیس در مشهد در سال 1894میلادی به شما خراسان مسافرت نموده و در سفرنامه خراسان و سیستان مطالبی راجع به قریه فیروزه و جدایی آن از ایران مطالبی آورده است.
بلوک جیرستان 15 دهکده را شامل می شود و جمعا 400 خانوار کرد در آن زندگی می کردند. تمام این دهکده ها با درختان بید، گردو، زردآلو و بخصوص گلابی احاطه شده بود.
یکی دو میل مانده به میلان لو به محلی به نام چی ورمه (چورمه ) رسیدیم. چورمه دهکده کوچکی بود که حدود 40 خانوار رانده شده از فیروزه در آن زندگی می کردند. فیروزه یک دهکده مرزی متعلق به ایران بود که طبق توافقنامه ای دولت ایران آن را با دهکده دیگری واقع در مرز قفقاز معاوضه کرده بود. دولت روس این دهکده را به منظور فراهم نمودن امکانات درمانی و رفاهی ناحیه عشق آباد خواستار بود. از شرایط آمده در این توافقنامه این بود که سکنه ایران باید این دهکده را تخلیه کنند. و روس ها نیز بعد از تصاحب آن لازم است افرادی غیر ترکمن در آن مستقر سازند. مردم اخراج شده از این دهکده بسیار معترض و گله مند بودند، انها می گفتند که فیروزه یک بهشت کوچک خاکی بود...
شاه دستور داد تا به هر خانواده اخراجی ده تومان نقد و 2خروار جنس بپردازند.

https://telegram.me/oralhistori