🔹اولین کارخانه سوسیس و کالباس ایران چگونه تاسیس شد
🔹اولین کارخانه سوسیس و کالباس ایران چگونه تاسیس شد
🆔 @oralhistoryiran
🔸 تهیه سوسیس و کالباس در ایران به صورت کارخانهای درسال 1307 شروع شد. دراین تاریخ فردی روسی به نام «افونسا» دربندر انزلی برای تامین مایحتاج روزانه عدهای اتباع خارجی و عیسویان که درآن منطقه بودند با ماشین کوچکی دستیاش شروع به تولید این ماده غذایی کرد.
🔹درسال 1309 لیشینسکی نماینده بازرگانی روسیه برای تولید روزانه 40-50 کیلوگرم کالباس، کارخانه کوچکی از آلمان به بندرانزلی آورده بود. در تهران نیز آرزومان آودنیسیان ازاهالی سلماس که پس از انقلاب اکتبر 1917 روسیه به ایران بازگشته بود از سال 1303 به همراه همسر و دو فرزندش و چهار کارگر از ارامنه ایران به تهیه فرآوردههای گوشتی سوسیس و کالباس آشتغال داشتند. لیشینسکی در 1312 کارخانهاش را به تهران منتقل کرد و ضمن به کار گیری یک متخصص کالباس سازآلمانی، از آودنیسیان نیز دعوت به کمک کرد.
🔸آرزومان آودنیسیان در کارخانه کالباس سازی درروسیه کار کرده بود و دراین زمینه دانش و اطلاعات و تخصص داشت. لذا این دعوت را با علاقه پذیرفت و شریک شد. چندی بعد لیشینسکی به روسیه بازگشت و کارخانه را به آرزومان واگذارکرد. دراین زمان تولید کارخانه از کشتار هرهفته چهار- پنج راس خوک و مصرف هفتگی 400-500 کیلو گرم گوشت گاو بود. آرزومان کار خود را وسعت بخشید و درسال 1337 در یافت آباد (جنوب غرب تهران) کارخانه بزرگی تاسیس کرد با پیروزی انقلاب اسلامی این کارخانه مصادره شد و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و به « شرکت گوشتیران آرزومان» تغییر نام داد این شرکت همچنان بزرگترین تولید کننده فرآوردههای گوشتی سوسیس و کالباس در ایران است.
🔹در ابتدا مصرف کالباس به دلیل استفاده از گوشت خوک درترکیب آن مختص اقلیتهای مذهبی بود. اما از دهه 1350 به بعد تولید کالباس بدون گوشت خوک نیز آغاز شد لذا بامصرف آن به طبقه متوسط جامعه ایران نیز نفوذ کرد.
🆔@oralhistoryiran
🔸 پس از پیروزی انقلاب اسلامی تولید کالباس با گوشت خوک متوقف شد و آمورزه تنها شرکت «ساکو» دارای مجوز تولید کالباس با گوشت خوک برای مصرف هم وطنان ارمنی است.
🌏 برگرفته از سایت: صاحب نیوز