«برگی از تاریخ ناخوشایند ایران زمین» از سوم شهریور ۱۳۲۰ _ ۳ _
«برگی از تاریخ ناخوشایند ایران زمین » از سوم شهریور 1320 _ 3 _
پس از این که وقوع پیش آمد ناخوشایند تا حدودی به آگاهی مردم رسید
آقای فروغی کابینه خود را در ساعت 5 بعداز ظهر چهارشنبه 5 شهریور به شاه و صبح پنچ شنبه 6 شهریور به مجلس شورای ملی معرفی کرد . اعضای کابینه عبارت بودندد از :
فروغی نخست وزیر _ آهی وزیر داد گستری _ سهیلی وزیر خارچه _ علم وزیر پست و تلگراف _ مرآت وزیر فرهنگ _ دکتر سجادی وزریر راه _ جواد عامری وزیر کشور _ سرلشگر نخجوان کفیل وزارت جنگ _ وثیقی کفیل وزارت بازرگانی _ گلشائیان گفیل وزارت دارائی _ رام رئیس اداره کل کشاورزی .
پس از آن نخست وزیر ضمن سخنانی که خطاب به مجلسیان ایراد کرد ، گفت :
........ دولت با نهایت جدیت در حفظ مناسبات حسنه با دول خارجه مخصوصا همسایگان ( روس و انگلیس ) و تعقیب اصلاحاتی که منظور نظر اعلیحضرت همایونی و عموم ملت است خواهد کوشید .
ضمنا ..... به خوبی آگاهی دارند دولت و ملت ایران صمیمانه طرفدار صلح و مسالمت بوده و می باشد و برای این که این نیت تزلزل ناپذیر کاملا بر جهانیا ن مکشوف گردد . در این موقع که از جانب دودولت شوروی و انگلستان اقدام به عملیاتی شده که ممکن است موجب اختلال صلح و سلامت گردد . دولت به پیروی نیک صلح خواهانه اعلیحضرت همایون شاهنشاهی به قوای نظامی کشور اکنون دستور می دهد که :
«« از هرگونه عملیات مقاومتی خود داری نمایند تا مو جبات خونریزی و اختلال امنیت مرتفع شود و آسایش عمومی حاصل گردد . »»
.... در پایان این سخنان فروغی خطاب به نمایندگان ادامه می دهد : چون هیئت دولت بایستی مشغول کار شود بنده تقاضا دارم مجلس رای خود را به هیئت دولت بدهد . و ... مجلس هم به اتفاق آرا به هیئت دولت رای اعتماد داد .
ضمن این اقدامات سیاسی باید گفت که متجاوزین ( روس و انگلیس) بیکار ننشسته و هواپیماهای بیگانه مرتب در آسمان تهر ان در حال پرواز بوده و بیانیه های منتشر شده خودرا بر سر مردم ریخته و می خواستند که کوچکترین حرکتی از سوی ملت ایران انجام نشود !!
در شهر بین مردم شایعاتی بر سر زبانها افتاد که : خبری از اعلیحضرت نیست و روشن نیست که به کجا رفته اند و ....
و نیز بسیاری از مردم تهران بار و بندیل خود را بسته و عازم شهرهای امن ؟ می شدند .
کم کم برای جلوگیری از اغتشاش و شاید آرام کردن مردم دولت ناچار به اعلام حکومت نظامی شد و دو اعلامیه به شرح زیر منتشر گردید :
اعلامیه یکم : در این موقع که مذاکره بانمایندگان دولتین شوروی و انگلیس نسبت به قضایای اخیر در جریان است هیئت دولت لازم می داتد مردم را متوجه کند .
1_ متانت و خونسردی را پیوسته رعایت کنند و مطمئن باشند که موجبات آسایش اهالی از هر حیث منظور نظر است و از هیچ اقدام لازمی فرو گذار نخواهد شد .
2 _ اخیرا دیده می شود شایعات و اراجیف در میا مردم زیاد منتشر می گردد و موجبات نگرانی خاطر ها را فراهم می آورند . لزوما تذکر داده می شود که به این شایعات بی اساس به هیچ وجه وقعی نگذاشته و بدانها ترتیب اثر ندهند ..
هر ایرانی میهن پرست وظیفه دارد از انتشار اخباری که موجب اخلال انتظامات و پریشانی خاطر ها باشد جلوگیری کند . مخمد دعلی فروغی .
اعلامیه دوم : نظر بر این که براثر وقایع اخیر ممکن است از جهت بقای امنیت نگرانی در اهالی پایتخت تولید شده باشد و عناصر غیر صالح در این موقع محض سو استفاده خود اسباب اضطراب و تشویش خاطر مردم را فراهم نمایند اینک دولت برای حفظ انتظام و تامین آسایش و رفاه عموم اهالی برقراری حکومت نظامی را مقتضی دانسته و بوسیله این اعلان به استحضار عموم می رساند تا مطابق مقررات ....
اد امه دارد .
م . ح . تقوی گیلانی
تاریخ شفاهی
@oralh ارتباط با ما
https://telegram.me/oralhistori