یاداشت استاد محمد حسین تقوی گیلانی در ارتباط با. خاطرات جمعی و هویت شهر مشهد. آذری خاکستر
یاداشت استاد محمد حسین تقوی گیلانی در ارتباط با
خاطرات جمعی و هویت شهر مشهد
@oralhistoryiran
⚪️⚪️⚪️
جناب آذری خاکستر
درود بر شما و پگاهتان خوش :
نوشته شما را در باره بافت شهری مشهد .... خواندم که شوربختانه چنین است !!
غرب زده ها آمدند و به بافت یک شهر دستکم پانصد ساله رنگ غربی زدند ، آنهم دقیقا دردایره حرم مطهر و بیشتر . اسکلت های آهنی بلند قد جای سازه های کوتاه ، زیبا، وقدیمی (مشهد مقدس) را گرفتند و همه شان هم به خود میبالند ! زیراکه دکان ، دکاندارها ی ثروتمند را رونق بخشییده وپولهای کلان وکلانتر از مسافرین بویژه از عربهای پولدار میگیرند و... الی آخر .
این بنده که حدود هشتاد سال پیش در این شهرزاده شده و همه ی دوران کودکی ، نوجوانی و جوانی خود را در دورادو (حرم) گذراندم . اکنون هر گاه برای زیارت عازم می شوم مانند غریبه ای هستم که هرگز این شهر را ندیده است ؟!! نه محله ای . نه کوچه ای . نه درهای ورودی خانه ها که هنرمندانه ساخته شده بود . نه کاشی های سردر خانه ها با خطوط زیبایشان و نه پیچ و خم کوچه های با ریک که همه به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) می رسید . وووو
هرگز نمی توانم جایی را بشناسم که شصت ، هفتاد سال پیش از این می دیدم .
هم اکنون چناچه سفری به کشورهای اروپایی داشته باشید ، می بینید که چگونه درکنار مدرنترین و پیشرفته ترین ساختمانها و مراکز خرید و میدان ها و ... بافت قدیم شهرشان را هم نگه داشته و خانه های قدیمی بدن تغییر چشم گیری برجای خود باقی هستند ، باساکنین بازمانده . درحالی که می بینی در کنار همان ساختمان چند سد ساله مدرنترین و گرانترین اتومبیلها هم پارک شده است !! . می گفتند ،این محله ها تحت نظارت شهرداری نگه داری می شود و ساکنین موظفند هر تغییری را به شهرداری گزارش کنند تا اشکالی در بافت خانه پیش نیاید .
می گفتند ، دراین خانه ها اگر یک میخ بخواهی به یک گوشه بکوبی باید شهرداری در جریان باشد تا صدمه ای به ساختمان تخورد .
و ما ، مفت مفت همه این ها را از دست دادیم تا منافع عده را حفظ کنیم !!
گفته ها بسیار است که جایش این جا نیست .
یزدان یار و یاورتان باشد
🔴🔴🔴
👇👇👇
https://t.me/joinchat/AAAAAD11ATijQaH-Izi3vA