آموزش علم سیاستاندیشه سیاسیجامعه شناسی سیاسی مسائل ایران حیدر ولی زاده دانشجوی دکتری علوم سیاسی نظرات و پیشنهادات وب سایت:مشاوره کنکور علوم سیاسی
️ پیدایش دولت رفاه.. دولت رفاه نهادی قرن بیستمی است که در کشورهای غربی شکل گرفت
✍️ پیدایش دولت رفاه
📌دولت رفاه نهادی قرن بیستمی است که در کشورهای غربی شکل گرفت. با این حال ریشههای آن را باید در برنامههای بیمه همگانی بیسمارک، در دههٔ ۸۰ قرن نوزدهم میلادی جستجو کرد. بر اساس برنامهٔ رفاه اجتماعی بیسمارک، کارگران در مقابل تصادفات، بیماری، بیکاری و پیری بیمه میشدند.
بیسمارک زمانی که سفیر پروس در پاریس بود، از ناپلئون سوم، امپراتور فرانسه، آموخته بود که وفاداری شهروندان حتی به رژیمی اقتدارگرا نظیر امپراطوری روم را میتوان با توزیع وسیع مستمریهای اندک دولتی کسب کرد. زمانی که به وطن بازگشت، تلاش کرد که در آنجا نیز برنامهای مشابه عملی کند. بیسمارک، با اعطای بیمهٔ اجتماعی به کارگران، امیدوار بود که نگرانی دولت در مورد رفاه آنان را نشان دهد. قصدش این بود که کارگران را از آغوش سوسیال دموکراتها بیرون بکشد و به سوی نظامی که مشخصا غیر دموکراتیک یا لااقل غیر پارلمانی است هدایت کند. او این مستمریها را به جای اختیارات سیاسی به مردم میداد، نه علاوه بر آنها.
در دههٔ ۱۹۳۰، به خاطر اعتقاد به این که فقط نیروهای چپ قادر به ارائه راه حلی برای مقابله با سختی و بدبختیهایی هستند که در اثر بروز بحران اقتصادی دامنگیر مردم در جوامع صنعتی شده بود و همچنین فقر گسترده، گرسنگی و بیماریهای همهگیر میلیونها انسان را به سوی ناامیدی کشانده بود و به نظر میرسید که تودههای بیچاره میتوانند با شورشهایی مهارناپذیر نظام سرمایه داری و دولتهای موجود در کشورهای صنعتی را سرنگون سازند؛ بنابراین ایدهٔ تأمین رفاه همگانی، در کشورهای صنعتی پدید آمد. این دوره از سویی با تشدید تبلیغات احزاب کمونیستی، افزایش بیکاری و بروز اعتصابات کارگری گسترده و ازسوی دیگر با تشدید تنشهای بینالمللی و بحران مناسبات اقتصادی و سیاسی دولتهای صنعتی در عرصهٔ جهانی همراه بودهاست.
📌توسعه
بیمههای اجتماعی دوران بیسمارک با توجه به هدف آن یعنی تقویت وفاداری کارگران به نظام اجتماعی و سیاسی، بیشتر تنها کارگران صنعتی را پوشش میداد. الگوی اقتصادی بیسمارک به سرعت در اروپا رواج یافت.
دولت رفاه به معنای امروزی برای نخستین بار در کشورهای اسکاندیناوی پایهریزی شد. خدمات رفاهی که در این کشورها از دههٔ ۱۹۳۰ آغاز شده و تا پس از جنگ جهانی دوم نیز ادامه داشت، رو به گسترش داشت. در این کشورها نخبگان و الیتهای سنیت به مرور حذف و سیاستهای توزیع برابر ثروت زمینهچینی میشد. طیف وسیعی از برنامههای دولتی مانند بیمه عمر و مزایا برای همه شهروندان، مشخصهٔ اصلی نظام اقتصادی کشورهای اسکاندیناوی بشمار میآمد.
#دولت_رفاه
#آموزش_سیاسی
#علوم_سیاسی
🅾️ @Po_Science