تحرک اروپا برای زنده نمودن برجامی‌ که فوت نموده!

🔴 تحرک اروپا برای زنده نمودن برجامی‌ که فوت نموده!

🇮🇷 حمید آصفی،تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشت تلگرامی نوشت:

🔻تمام حوادثی که با خروج ترامپ بر برجام رفته، و ایران در یک محاصره کامل اقتصادی و سیاسی قرار گرفته، و رژیمِ تحریم‌های دوره اوباما، در برابر رژیمِ تحریم‌های ترامپ، مقایسه‌ی عروسک با فیل است! سه کشور قدرتمند اروپایی به تکاپو افتاده‌اند تا راه نجاتی برای زنده کردن برجام پیدا کنند. آیا نظام کارشناسی اروپا از اتفاق ساختاری که در درون ساختار آمریکا اتفاق افتاده شناختی ندارد؟ به نظر می‌آید این شناخت وجود ندارد یا درک نمی‌شود، زیرا، سیاست بین‌المللی ترامپ در حال شدن است، و مسیرش کل نظام جهانی را به چالش کشانده، اما اروپا هنوز نگاه سنتی به سیاست‌های بین‌المللی آمریکا دارد!

🔸اروپا برایش سخت است که مرگ برجام را باور کند! زیرا فصل پایان دیپلماسی و ورود به مرحله‌ی راه‌حل نظامی و کاربرد زور نظامی در حال رسیدن و عملیاتی شدن است، و می‌دانند فاجعه‌ای بزرگ در راه است، و چاره‌ای برای بریتانیا، فرانسه، و آلمان باقی نمانده، جز آن که پیوسته نسبت به عواقب پر خسارت نابودی برجام هشدار ‌دهند، و آخرین ابتکارات دیپلماتیک خود را برای حل یا کاهش تنشِ بین ایران و آمریکا انجام دهند، اما، هر ابتکاری، متولد نشده، از قبل مرده است! و ابتکار جدید دیپلماتیک اروپا آخرین تحرکات خواهد بود.

🔸اروپایی‌ها با امضای برجام امید داشتند که ایران گام به گام در جهت حل تمام اختلافات خود با آمریکا و اروپا حرکت کند، و با برجام‌های ۴،۳،۲, در باره‌ی سیاست‌های منطقه‌ای ایران و صنعت موشکی و با مکمل‌های سیاسی بیشتری، هراس هسته‌ای شدن ایران در زمینه نظامی را مانع شوند. در این ابتکار جدید، اروپایی‌ها تلاش دارند که، ممانعت فروش نفت ایران تا سقف یک و نیم میلیون بشکه در روز را توسط آمریکا رفع کنند، و ایران نیز بر سر میز مذاکره با آمریکا به صورت دوجانبه یا چند جانبه بنشیند. دولت آمریکا هم با آمدن در پای میز مذاکره با ایران موافقت کند! اما ‌این طرح عملی نیست. چرا؟ زیرا امریکا می‌داند دولت ایران هرگز پای میز مذاکره نخواهد آمد، زیرا استراتژی هسته مرکزی قدرت در ایران این است: نه جنگ میکنیم، و نه مذاکره، آمریکا میداند که تلاش‌های دولت آقای روحانی در این باب، با یک سخنرانی، به سرعت به هوا خواهد رفت.

🔸آمریکا خوب می‌داند که پیام واضح او را بلوک مرکزی قدرت در ایران شفاف دریافت نموده، و در صورت بازگشت آمریکا به برجام، حاکمیت ایران برای حفظ برجام، باید بدون فوت وقت، پنج شرط از شروط دوازده گانه پمپئو، که خروج ایران از کانون‌های بحرانی منطقه، خلع سلاح موشکی، جمع‌آوری بقایای صنعت هسته‌ای، عدم حمایت از جنبش‌های شیعی‌گری، و تضمین به رسمیت شناختن اسرائیل را بپذیرد. اگر سخنان آقای روحانی به معنای آمادگی برای توافق‌های برجام ۲ و ۳ و ۴ و... باشد، شانس موفقیت خواهد داشت، زیرا پروژه‌ی تسلیم حاکمیت ایران کامل خواهد شد، در غیر این صورت اروپایی‌ها در ابتکار عمل خود به طور کامل شکست خواهند خورد، و مرحله‌ی داغ بحران برای حاکمیت ایران شروع می‌شود.

🔸اما به نظر می‌آید که آمریکا به این ابتکار کوتوله های سیاسی (اروپا) اساساً باوری ندارد، زیرا مذاکره با آمریکا باید به منزله‌ی تامین تمام پنج در خواست اصلی آمریکا باشد، و دولت حسن روحانی باید از طرف هسته مرکزی قدرت در ایران اختیار تام داشته باشد که آمریکا بپذیرد، نه اینکه فقط پالسی داده باشد که بله جناح دولت خواهان مذاکره است، اما هسته سخت قدرت نمی‌گذارد! اگر فقط علایق خود را مطرح کرده باشد که طبعاً کاری از پیش نخواهد رفت، اما اگر از جانب هسته مرکزی قدرت نمایندگی دارد، باید ادله اثباتی و قانونی و فرامین روشنی به آمریکا نشان دهد! دیگر دوران دوگانه بازی کردن به سر رسیده است!

🔸تا این لحظه، هیچ نشانی از سوی هسته اصلی قدرت در ایران، برای پذیرش شروط اصلی پنج گانه، دیده نشده، و همه‌ی شواهد نشان از این دارد که، تصمیم نظام بر سیاست «نه مذاکره، نه جنگ» استوار است. این فرصت ابتکاری اروپا در کوتاه زمان ممکن می‌گذرد، و باید منتظر شروع منازعه‌ی خون‌بار و ویرانگر نظام ایران و آمریکا باشیم.

🎯کانال دانش سیاست👇👇👇
@policypaper