این کانال جهت آشنایی با مفاهیم سیاسی،اصطلاحات و واژگان سیاسی،تحلیل های روز،اخبار و هر آنچه که در حوزه سیاست می باشد ،ایجاد شده است مدیر کانال: محمد سجاد شیرودی دانشجوی دکتری جامعه شناسی ایمیل: [email protected] ارتباط با ادمین : @S_h_shirody_2018
افلاطون دموکراسی را حکومت عوام معرفی میکرد
افلاطون دموکراسی را حکومت عوام معرفی میکرد. از جمله ایراداتی که وی به حکومت دموکراسی میگرفت این بود که دموکراسی آتنی سرنوشت جامعه را به دست توده مردم میسپارد. مردمی که در امور سیاسی بیتجربه و ناداناند و اغلب تابع احساسات و تعصبات شخصی تصمیم میگیرند. انتقاد و ایراد دیگر افلاطون به بحث آزادی بر میگردد که آن را محور اصلی دموکراسی میداند. به نظر وی آزادیای که در دموکراسی آتنی شاهد آن هستیم، به دلیل اینکه مردم را با هر نوع قدرت مخالف میگرداند، یگانگی اجتماعی را تهدید مینماید.
افلاطون همچنین به سوء استفاده توانگران از آزادیهای سیاسی، مسخ شدن دموکراسی به هرج و مرج و فراهمشدن زمینه برای روی کار آمدن حکومتهای خودکامه و... انتقاد میکرد.
آخرین نوع حکومت مورد نظر افلاطون، حکومت تیرانی است. به عقیده وی حکومت تیرانی، زاده هرج و مرجها و آشفتگیهای ناشی از مسخ دموکراسی است. افلاطون میگوید: «بسیاری از فرمانروایان خودکامه از آغاز رهبران ملی بودند و به تدریج خودکامه شدند.» وی معتقد است در حکومت ستمگرانه، غرایز شریرانه انسان بر جان و زندگی افراد مسلط می گردد.
● عدالت و جامعه آرمانی
یکی از مفاهیم برجسته در اندیشههای افلاطون، مفهوم عدالت است. عدل در زبان یونانی معنای وسیعی داشت. به نظر افلاطون معنای عدل را زمانی به درستی در مییابیم که آن را نه از لحاظ فردی که از دیدگاه اجتماعی و در رابطه با دولت نیز بنگریم.
افلاطون عدل را از دو طریق تعریف نمود، ابتدا با تحلیل سرشت آدمی که به نظر وی از سه قوه عقل، شهوت و غضب فراهم میآید و عدل صفتی است که از تعادل میان این سه قوه در سرشت آدمی پدید میآید. انسان عادل کسی است که حق هر یک از این سه قوه را ادا کند.
روش دیگر افلاطون در تعریف عدل این است که عدل را به عنوان یکی از فضایل ارجمند نزد یونانیان در نظر میگیرد و آن را در کنار فرزانگی، شجاعت و خویشتن داری قرار میدهد.
به نظر وی فرزانگی خاص فرمانروایان، شجاعت مختص سپاهیان و خویشتن داری از آن توده مردم است و عدل فضیلتی است که در پرتو آن هر یک از این گروهها به کار مخصوص به خود مشغول باشند، آن را به بهترین نحو انجام دهند و کسی در کار دیگری دخالت نکند.
افلاطون اعتقاد داشت، تنها معیار تعیین کننده جایگاه شهروندان در جامعه استعداد آنهاست. پس آموزش، باید همگانی باشد تا جایگاه عادلانه افراد مشخص شود. آنهایی که آموزش عالی خود را با موفقیت گذراندهاند به مقامات مدیریت سیاسی و نظامی گماشته خواهند شد تا دولت از آنها بهرهمند گردد.
با این توضیحات، میتوان به جامعه ایدهآل افلاطون پرداخت، به نظر افلاطون، انسانها به دلیل نیازهای اقتصادی گردهم آمدند و اجتماعات را برپا داشتند و آنچه ضامن بقای جامعه میشود عدل است و عدالت هم عبارت است از ایجاد اجتماعی از مردم که در آن هر فردی در مقام خاص خود قرار گیرد که به آن تعلق دارد و همان کاری را انجام دهد که بر حسب گرایش و آموزش برای آن مناسب است.
● حکومت فیلسوف شاه
مهمترین پیشنهاد افلاطون در جامعه مطلوب مورد نظرش این است که فیلسوفان یا فرزانگان حکومت کنند. فیلسوف در نظر افلاطون کسی است که خواه زن یا مرد، حقایق کلی را بشناسد و به جای گمان از معرفت برخوردار باشد. افلاطون دو روش را برای به حکومت نشاندن فیلسوف پیشنهاد نمود، اول اینکه فیلسوف، پادشاه شود. سپس پیشنهاد دوم او ایناست که پادشاه، فیلسوف شود. وی، روش دوم را بیشتر مورد قبول عام میدانست. اگر چه بعدها در کتاب قوانین نظریات خود را تعدیل نموده پیشنهاد داد که قانون جای فیلسوف - شاه را بگیرد، به این خاطر که بیشتر قابلیت عملی شدن را داراست.
● ارسطو
ارسطو، آخرین فیلسوف بزرگ یونان باستان و شاگرد افلاطون بود. وی را میتوان نخستین دانشمند علم سیاست دانست. مراحل زندگی ارسطو را میتوان در سه مرحله خلاصه کرد: در خلال مرحله اول که تا زمان مرگ افلاطون ادامه یافت، ارسطو تحت تاثیر و نفوذ افلاطون قرار داشت. بعد از مرگ افلاطون مرحله دوم زندگی او آغاز شد که سالها خانه بدوش و سفر را در بردارد، در این مرحله است که ارسطو به تدریج خود را از نفوذ عقاید استادش (افلاطون) رها میسازد. در مرحله سوم یعنی از سال ۳۳۵ قبل از میلاد به بعد ارسطو معلم کبیر و یکه تاز قلمرو دانش محسوب میشود.
فلسفه سیاسی ارسطو تا اندازهای از مبانی کلی فلسفهاش بویژه از نگرش وی به کائنات متاثر بود. وی تحت تاثیر هراکلیتوس به تغییرات دائمی اعتقاد داشت. وی گفت همه هستی - چه مادی و چه غیر مادی- پیوسته در حال تغییرند.
نزد ارسطو انسان، حیوانی سیاسی است. بدین معنا که انسان میتواند تنها به عنوان عضوی از کشور و دولت به عملکرد واقعی دست یابد. به نظر او، هر دولتی بهتر از بیدولتی است ولی دولت را مقدم بر خانواده و فرد به شمار میآورد
📚 دانش سیاست 👇👇👇
🆔 @policypaper