️گام سوم را چگونه برداریم؟.. ️بعد از گام اول، گام دوم به‌درستی برداشته شد

♦️گام سوم را چگونه برداریم؟

▪️بعد از گام اول، گام دوم به‌درستی برداشته شد. گام دوم، چهره سیاست ایران را «معتبر» کرده و جمهوری اسلامی را در پاسخگویی متقابل به نقض عهدهای مکرر طرف غربی «مصمم» نشان داد. اما نباید فراموش کرد که گام های اول و دوم اگرچه نشان‌دهنده اعتبار تصمیم و اراده ایران برای پاسخگویی است، اما منطقاً و عملاً واجد تأثیر لازم و مطلوب در محاسبات طرف مقابل نیست.

▪️ساختار گام سوم لازم است طوری باشد که به‌صورت هم‌زمان هم آمریکا را به این نقطه برساند که سیاست افزایش فشار با شکست مواجه شده است و هم اروپا را مجاب به انجام اقدامات جدی تر و موثرتری کند.

▪️گام سوم ایران در پاسخ به نقض عهد طرف غربی، ضمن انطباق با تعهدات اساسی بین‌المللی به شمول تعهدات مندرج در معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و سیاست خارجی اصولی، می‌بایست واجد ویژگی‌هایی باشد ازجمله:

1️⃣ نسبت به گام‌های اول و دوم سیاسی‌تر باشد؛

2️⃣ انگاره ذهنی طرف مقابل که ایران به برجام در هر شرایطی نیازمند است را مخدوش کند؛

3️⃣ اینکه برجام در لبه پرتگاه است را به‌وضوح بازنمایی کند؛

4️⃣ شرایطی که عبور ایران از برجام ایجاد می‌کند را تصویرسازی کند؛

5️⃣ محدود به برجام نشده و هرچند به‌صورت نمادین، فرابرجامی باشد؛

6️⃣ راه را برای اقدامات بیشتر از سوی ایران باز گذارد.


🎯کانال دانش سیاست👇👇👇
@policypaper