️ چرا ناآرامی در ذات دولتهای طائفی منطقه نهادینه شده؟

⛔️ چرا ناآرامی در ذات دولتهای طائفی منطقه نهادینه شده؟

♨️ اینکه لبنان بار دیگر دست خوش اعتراضات شده است اصلا عجیب نیست. هفته قبل که بیروت بودم هر کس را دیدم گفتم اگر این وضعیت زندگی گران و برق دایم الانقطاع گران و... در ایران بود هر روز انقلاب می شد!

❌ اما سوال این است که چرا این مسائل وجود دارند و حل نمی شوند. ریشه اصلی مساله را باید در فقدان دولت مرکزی قوی پاسخگو بخاطر ساختار طائفی حاکم بر عرصه سیاست دانست.

⭕️ سیاست که می گویم از قانون اساسی و تقسیم پستها تا نظام انتخاباتی و حتی فرهنگ سیاسی حاکم بر جوامعی چون لبنان را شامل می شود! که مجموعا به حاکمیت یک شبه_دولت منجر شده است. عراق هم تقریبا از همین نوع آفت رنج می برد.

⚠️ توضیح اینکه تقسیم پستهای کشور بین طوائف قومی و مذهبی یعنی مسیحی، سنی، شیعه در لبنان و کرد، سنی، شیعه در عراق ذاتا دولت را تضعیف کرده و لاجرم بسمت دولت ائتلافی می برد. چه رسد که بین خود این طوائف هم رقابت و نزاع شدید داخلی وجود دارد.

😞 اینها همه یعنی قربانی اصلی، منافع مشترک ملت یعنی معیشت آنهاست. هر کسی سهم و حصه ای دارد و می طلبد و تعامل هم بخاطر رقابت های مذکور بشدت مخدوش است.

👈 فقط همین را تصور کنید که وزیر حزب_الله یا امل می خواهد از کسی دستور بگیرد که معتقد است برده سعودی است و دیروز علیه او سخنان داغی گفته اند! آیا این وسط کاری جلو می رود!؟

💠 راه حل چیست؟ طبعا در صورت امکان باید به سمت تغییر قانون اساسی و حذف تقسیم بندی سهام سیاست بر اساس طائفی_گری رفت که طبعا کار آسانی نیست چون تعیین مصداق بر اساس ملاک شایسته سالاری کار آسانی نیست و مرجعی که حرف آخر را بزند نیز در این کشورها نیست!

🎯کانال دانش سیاست👇👇👇
@policypaper