مصدق در نگاه شریعتی وآل احمد.. «رهبرم علی (ع) و پیشوایم مصدق است

مصدق در نگاه شریعتی وآل احمد

دکتر علی شريعتی در کتاب «خودسازی انقلابي» گرايش خود را به مصدق اين گونه بيان کرده‌ است :
«رهبرم علی(ع) و پيشوايم مصدق است. مرد آزاد، مردی که هفتاد سال برای آزادی ناليد. دکتر مصدق تز اقتصاد منهای نفت را در ايران مطرح کرد تا استقلال نهضت را پی ريزی کند و آن را از بند اسارت و احتياج به کمپانی استعماری سابق آزاد کرد. من پرورده‌ی آزادی‌ام. استادم علی است، مرد بی‌بيم و بی‌ضعف و پيشوايم مصدق، مرد آزاد، مردی که هفتاد سال برای آزادی ناليد. من هر چه کنند در هوای تو دم خواهم زد.»


جلال آل‌احمد در کتاب «خدمت و خيانت روشنفکران» پيرامون شخصيت دکتر مصدق چنين آورده‌ است :
«او اين لياقت را داشت که نگذارد شکستش را پای قِلت وسايل و کادر ناکافی و شرايط نامناسب رهبری بنويسند. او به زبردستی يک سياستمدار کارکشته، شکست خود را بست بيخ ريش کودتايی که به ابتکار تراست بين‌المللی نفت راه افتاد و ديگر قضايايی که از دسترس عمل يک آدم عادی، گرچه نخست‌وزير باشد، خارج است. و به اين طريق از مسند نخست‌وزيری که افتاد، بر مسند ديگری نشست که تا ابد همراه وجدانيات تاريخی مردم برقرار است.»

🎯کانال دانش سیاست👇👇👇
@policypaper