ریشه‌یابی اعتراضات عراق؛ لایه منطقه‌ای

🔹ریشه‌یابی اعتراضات عراق؛ لایه منطقه‌ای


🔸تظاهرات اعتراضی هفته‌های اخیر در عراق در لایه‌های مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ریشه‌یابی است که ریشه های داخلی آن در تحلیل پیشین مورد بررسی اجمالی قرار گرفت. در لایه منطقه‌ای اما مهم‌ترین پرسش این است که نسبت این اعتراضات را با رفتار بازیگران مهم منطقه‌ای چگونه می‌توان تحلیل کرد:

🔻در صورتی‌که اعتراضات داخلی عراق از دو وجه شکل‌گیری و جهت‌دهی ارزیابی شود، اگرچه نمی‌توان از نقش تام و تمام بازیگران خارجی در وجه نخست سخن گفت، نقش‌آفرینی محور ریاض-تل‌آویو-واشنگتن اما در وجه دوم قابل اشاره است. چه‌اینکه تلاش برخی رسانه‌ها از جمله العربیه و BBC انگلیسی برای جهت‌دهی اعتراضات مردمی با هدف تضعیف روابط تهران-بغداد پیش و حین وقوع تجمعات دنبال شد.

🔻در زمینه‌های اقتصادی محور ریاض-تل‌آویو-واشنگتن به صورت کلی از سیاست‌های دولت فعلی عراق در منطقه غرب آسیا راضی نیست. درحالی که آمریکا در حال پیشبرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران است، صادرات کالاهای ایرانی به عراق سال گذشته به مرز 9 میلیارد دلار رسید. تداوم واردات گاز و برق، آغاز مجدد پرداخت برخی مطالبات شرکت‌‌های ایرانی، رایگان شدن روادید بین دو کشور، توافق برای لایروبی اروند و ... ازجمله مصادیقی است که نشان می‌دهد عراق همچنان به دنبال حفظ روابط اقتصادی با ایران است.

🔻در زمینه‌های سیاسی نیز برخی تصمیمات دولت عراق در ماه‌های اخیر چندان خوشایند محور مذکور نبوده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به بازگشایی مرز القائم-البوکمال و اعلام مسئولیت اسرائیل در حملات پراکنده به عراق اشاره کرد. دولت عبدالمهدی در حال پیگیری سیاست خارجی متوازن است و این راهبرد، خوشایند مخالفان روابط ایران و عراق نیست.

✔️در مجموع به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت ثبات داخلی عراق به ویژه در مقطع فعلی برای جمهوری اسلامی ایران، ریاض و تل‌آویو با پشتیبانی واشنگتن –البته در سطوح متفاوت- خواهان اخلال در این ثبات هستند. ناآرامی و بی‌ثباتی، اثر منفی بر اجرای پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در عراق خواهد گذاشت، زمینه را برای نقش‌آفرینی جریانات ناهسمو با ایران فراهم و عراق را پیش از بیش نیازمند چتر حمایت امنیتی آمریکا خواهد کرد.

🎯کانال دانش سیاست👇👇👇
@policypaper