مروری بر سیاست گذاری آموزشی در ایران

مروری بر سیاست گذاری آموزشی در ایران

به غیر مدارسی که به سبک قدیم و مکتب خانه ای از گذشته در ایران وجود داشت و جدای از اولین حرکت هایی که برای اعزام محصل به خارج از کشور در دوره فتحعلی شاه قاجار و بعد از آن صورت گرفت ، گفته می شود اولین مدارس به سبک جدید در دوره محمدعلی شاه قاجار به وسیله کشیشان امریکایی و فرانسوی تاسیس شد .

👈 اولین مدرسه را یک کشیش امریکایی به نام پر کینز در ارومیه در سال 1255 ه . ق
👈 و مدرسه دوم را یک کشیش فرانسوی به نام اوژن بوره در همان سال در تبریز تاسیس کرد . ( محبوبی اردکانی 1370 : 240 )

بعد از آن طی سالهای بعد باید از مدرسه دارالفنون یاد کرد که به همت 👈 میرزا تقی خان امیر کبیر در سال 1268 به عنوان یک مدرسه فنی و نظامی و صنعتی برای رفع نیازهای نظامی و فنی کشور تاسیس شد .
👈 دارالفنون ایران بیست سال پیش از تاسیس دارالفنون توکیو و سه سال بعد از تاسیس دارالفنون استانبول تاسیس شد .
امیر کبیر که نوع زندگی و معارف جدید را در مدت اقامت کوتاه خود در روسیه و در مدت طولانی اقامتش در عثمانی دیده بود ، دریافت که ایران به افرادی کاردان و مطلع از معارف جدید نیازمند است و به مستشاران خارجی در ایران نمی توان امید چندانی بست .

👈 دارالفنون

در میان ارگ دارالخلافه طهران ، عمارت بزرگ و جای خوبی ساخته شده است به جهت تحصیل و تعلیم و تعلم هنر فنی و اسم آن را دارالفنون گذاشته اند و منظور اعلیحضرت پادشاهی این است که اطفال این دولت ، بعضی علوم را که در این دولت متداول نیست فراگیرند و آموخته شوند ... . از این کارها معلوم می شود که رای اعلیحضرت پادشاهی در تربیت و استحضار و آگاهی اهالی این دولت است و زیاد منظور دارند که اغلب علوم و صنایعی که در بعضی دول متداول و معمول است در این دولت شایع گردد و گذشته از آنکه اطفال مزبور ، علم مهندسی و حرکت قشونی را یاد خواهند گرفت ، در علم طبابت و جراحی نیز درس خواهند خواند . در حقیقت ، این نعمت بزرگی است به جهت خاص و عام ... راه انداختن مدرسه دارالفنون و آوردن معلم ها از دول دیگر ، خیر و نفع خاص و عام و جای شکر گزاری و دعا گویی ذات اقدس همایون پادشاهی است .

( وقایع اتفاقیه ، شماره 43 ، سوم صفر 1268 )

... شاگردان از ساعت هشت قبل از ظهر وارد مدرسه شده و سه ساعت بعد از ظهر از درس فارغ می شوند ولی ایام تعطیل آنها زیاد است ، بیشتر به واسطه اعیاد .
مثلا در عید نوروز 17 روز مدرسه بسته است و در ماه رمضان 32 روز و در محرم 15 روز و در تابستان 60 روز و چون این اعیاد را با اعیاد جمعه و غیرها جمع نمائیم ، معلوم می شود که مدرسه سالی شش ماه بیشتر مفتوح نیست ...

( لرد کرزن ، ایران و قضیه ایران )

منبع :
کتاب مبانی و اصول سیاست گذاری عمومی
دکتر حمیدرضا ملک محمدی


🎯کانال دانش سیاست👇👇👇
@policypaper