گامی به سوی دوستی و زندگی متعالی شهروندی در جامعه ایرانی با رعایت قوانین و مقررات دولت ج. ا. ایران
«مستشاران سوئدی و حفظ نظم و امنیت». هومن صدیقی
«مستشاران سوئدی و حفظ نظم و امنیت»
هومن صدیقی
"افزایش نا امنی و بروز مشکلات داخلی یکی از دلایل اصلی برکناری دولت صمصام السلطنه بود، از این رو برقراری امنیت یکی از اقدامات اولیه دولت جانشین وی به شمار می رفت. روی همین اصل ابتدا صحبت از نخست وزیری عین الدوله می رفت اما چون این کار صورت نگرفت ،علاءالسلطنه در دی ماه ۱۲۹۱ از طرف نایب السلطنه مامور تشکیل کابینه شد.... در کابینه علاءالسلطنه نمایندگان جناحهای مختلف حضور داشتند برخی از قبیل وثوق الدوله به دلیل خط و ربط داشتن با انگلیسیها وارد کابینه گردید،برخی همانند عین الدوله به دلیل قدرت و جذبه و قاطعیت در قبال مشکلات داخلی به عضویت کابینه در آمده و عده ای هم همانند مستوفی الممالک به مناسبت برخورداری از وجهه ملی و حمایت از جانب دمکراتهای مجلس در حال تعطیل در کابینه حضور داشتند ضمن اینکه روسها هم نظر بدی نسبت به کابینه نداشتند."(۱) "در آغاز به کار دولت علاءالسلطلنه افسران سوئدی استخدام شده،جهت اصلاح وضعیت ژاندارمری وارد ایران شدند و سرهنگ وستداهل به ریاست نظمیه و سرهنگ یالمرسون(یالمارسن) به ریاست ژاندارمری منصوب گردیدند. هسته اصلی نیروهای ژاندارمری را باقیمانده[ی] ژاندارمری خزانه داری شوستر تشکیل می داد که پس از خروج او از ایران بلاتکلیف مانده بودند. یالمرسون گرچه در ابتدای کار با مشکلاتی مواجه گردید اما نظم و ترتیب خاصی به نیروهای ژاندارم داد و با پرداخت به موقع حقوق و مزایای آنان از وجود آنان برای برقراری نظم و امنیت در تهران ودیگر شهرها استفاده نمود،به گونه ای که موفق به خلع سلاح بختیاری که دامنه[ی] مداخلات نظامی آنان در سرتاسر تهران گسترش یافته بود گردید".(۲) وستداهل و همکارانش "پس از ورود به تهران سه ماه از هرگونه دخالتی در امور شهربانی(نظمیه) خودداری نموده و فقط به گردش و مطالعه در شهر پرداختند و پس از اینکه از نزدیک بموقعیت و وضع شهر آشنایی حاصل کردند به اداره شهربانی آمده و مشغول کار شدند. در این وقت آقای سردار همایون از ریاست شهربانی استعفا داده و شهربانی زیر نظر مستقیم مستشاران سوئدی قرار گرفت و وستداهل رئیس مستشاران سوئدی بریاست شهربانی منصوب و همکاران خود را بتصدی پست های حساس شهربانی تعیین نمود."(۳) "بمحض اینکه مستشاران سوئدی مشغول کار شدند مأمورین نظمیه بدو دسته تقسیم و یک دسته طرفدار سوئدی ها و دسته دیگر از (صولت نظام) جانبداری میکردند و منظور اصلی مخالفین این بود که سوئدی ها مقام معلمی داشته باشند و ریاست با ایرانیها باشد. بهمین علت نیز بین سیف الدین بهمن(رئیس آموزشگاه پلیس در زمان ریاست صولت نظام) و (ارفاس)سوئدی رئیس پلیس نزاعی روی داد و سیف الدین بهمن مجبور به کناره گیری شد و سوئدی ها و طرفداران آنها که طبقه جوان مأمورین نظمیه را تشکیل میدادند کارها را قبضه کردند."(۴) ۱) دولت آبادی،یحیی، حیات یحیی ۲)سفیری،فلوریدا، پلیس جنوب ایران. ۳)لوا مختاری،پاشا،تاریخ هفتاد ساله پلیس ایران. ۴)امینی، داوود، تاریخ دو هزار و پانصدساله پلیس ایران.
@politicalculture