دیپلماسی ظریف تشییع،. چرا وزیر خارجه به سلیمانیه رفت؟. اردشیر پشنگ - روزنامه اعتماد

دیپلماسی ظریف تشییع،
چرا وزیر خارجه به سلیمانیه رفت؟
اردشیر پشنگ - روزنامه اعتماد

در اين بين طبيعي است كه علاوه بر سياست‌هاي اعلامي و آشکار ايران، در بخش پنهان و غیررسانه ای ماجرا هم، دستگاه ديپلماسي ايران فعاليت‌هاي خود براي مذاكره با رهبران كرد را دنبال كند و بكوشد تا آنان را قانع كند كه استقلال در شرايط فعلي نه به نفع آنها و نه به نفع كشورهاي منطقه است، همچنين بدیهی است كه ايران همزمان سناريوهاي دوم و سوم را در قبال تحولات مربوط به اقليم كردستان در پيش گيرد و طبيعي خواهد بود بخشي از دستگاه ديپلماسي كشور در اين زمينه فعال باشد،

اما به نظر مي‌رسد چون از نظر تقسيم كار، حوزه سياستگذاري و عملياتي ايران در قبال اقليم كردستان و نيز ديگر مناطق مرزهاي پيراموني به سپاه قدس واگذار شده، و فرماندهان اين نهاد از جمله سردار قاسم سليماني نقش تعيين‌كننده‌تري ايفا مي‌كنند،

بايد حضور ظريف را يك ماموريت ديپلماتيك مكمل با سياست‌هاي جاري ايران در قبال اقليم به شمار آورد؛ ماموريتي كه حاوي اين نكات بود: پيام ايران به كردها كه ايران همچنان حامي آنها به شمار مي‌رود، اعلام سپاس ويژه ايران از جلال طالباني به عنوان متحدي قديمي و قابل اعتماد كه بيشترين نزديكي را با ايران داشت، تاكيد مجدد بر تماميت ارضي عراق و حمايت از رفتار و انديشه رهبران كردي كه به مانند جلال طالباني (از ديد رسمي ايران) رفتار مي‌كنند، زنده نگه داشتن درهاي ديپلماسي و...

حال در اين بين محتمل است به مانند «ديپلماسي پينگ‌پنگ ميان چين و امريكا» نوعي «ديپلماسي تشييع» و با «ديپلماسي ظريف تشييع» ميان ايران و اقليم كردستان براي دستيابي به يك توافق و راه‌حلي ميانه با موافقت نسبي طرفين در جريان باشد، كه سفر ظريف به اقليم و شكستن تحريم هوايي اين منطقه بخشي از اين ديپلماسي محتمل باشد. طبيعي است بايد منتظر ماند و طي روزها و هفته‌هاي جاري تحولات طرفين را بررسي كرد تا نتيجه اين اقدامات آشكار و نهان ديپلماتيك بين طرفين را ديد!