گامی به سوی دوستی و زندگی متعالی شهروندی در جامعه ایرانی با رعایت قوانین و مقررات دولت ج. ا. ایران
نگاهی به یک سند دوره قاجار- شاه و عکاسباشی.. کمال روزبهانی. کارشناس اسناد وزارت امور خارجه
نگاهی به یک سند دوره قاجار- شاه و عکاسباشی
کمال روزبهانی
کارشناس اسناد وزارت امور خارجه
مظفرالدین شاه طی سفرهای خود به اروپا با بسیاری از دستاوردهای دنیای آن روز آشنا شد و این موضوع یکی از دلایلی بود که نقش زیادی در حمایت از ورود وسایل تجدد از اروپا به ایران داشت. وی جمعا سه سفر به اروپا داشت. سفر اول در اواخر سال 1317 ق (1900 م، فروردین 1279 ش) انجام شد و به مدت 7 ماه طول کشید. در سال 1320 ق (1902 م، 1282ش) شاه به سفر دوم خود رفت که این سفر به مدت 6 ماه و 22 روز به طول انجامید و سرانجام مسافرت سوم در سال 1323ق (1905 م، خرداد 1284) به مدت 4 ماه بود. در این سفرها، حین بازدید از اروپا، طی مراسم مختلف از مظفرالدینشاه عکس و فیلم گرفته میشد و شاه در سفرنامههای خود مکرر به موضوع عکس و عکاسی اشاره کرده است. او که در این سفرها میرزا ابراهیم خان عکاسباشی را همراه خود برده بود، در کشورهای مختلف، مخصوصا فرانسه و انگلیس، خریدهایی کرد که از آن جمله وسایل عکاسی و فیلمهای مربوط به سینماتوگراف بود. این وسایل و سفارشهای مرتبط با عکاسی و سینما عمدتا با مشاوره عکاسباشی و از طریق سفارت ایران در شهرهای مختلف از جمله لندن و پاریس، به تهران منتقل میشد.